روش های تقویت مهارت ارتباط برقرار کردن با دیگران

روش های تقویت مهارت ارتباط برقرار کردن با دیگران

تقویت مهـارت هـای ارتباطی یکی از مهمترین مهـارت های هر فـردی است که شاید آنطور که باید و شاید به آن توجه کافی نشده است. برای داشتن بحث و گفتمان هایی بهتر در زندگـی اجتمایی خود و یا رسـاندن پیام خود به صورت هرچه واضح تر بایستی مهارت ارتباط برقرار کردن خود را تقویت کنید. با ما همراه باشید تا با روش های تقویت مهارت ارتباط برقرار کردن با دیگران بیشتر آشنا شوید.

 

 زبان بدن خود را زیر نظر بگیرید

نشـانه های غیر گـفتاری یا نوشتاری مانند حرکات بدن، بسیار بیشتر از آنچه فکرش را بکنید، گـویای تفکرات و ذهنیت شما هستند. حرکـات چشمان شما و طرز نشستن شمـا در یک تماس ویدئویی برای مثال، بسیار حائز اهمیت است. فراموش نکنید که حتی زمانی که ساکت هستید زبان بدن شما در حال ارتباط برقرار کردن با افراد دیگر است. برای مثال زمانی که می گویید آماده بحث هستید اما دست به سینه ایستاده اید و یا می گویید ” گوش می دهم” اما نگاهتان به موبایلتان است. در این حالات زبان بدن شما از کلمات بسیار قدرتمند تر بوده و منظور واقعی شما را می رسانند. برای تمرکز بیشتر بر زبـان بدن خود، طرز نشستن و یا ایستادن خاصی را قبل از هر ملاقـات مهم تمرین کنید. در روش دیگر می توانید به زبان بدن طرف مقابل دقت کنید. در این حالت با دیدن حالت های بدنی نامطلوب در فرد دیگر به رفتارهای بدنی خود نیز آگاه می شوید.

 

از شر کلمات و صداهای بی محتوا خلاص شوید

استفاده از کلمات و یا صدا هایی چون ” اوهوم” یا “مثلا” در گفتگوهای روزمره بسیار رایج است. این صداها پیام خاصی را نرسانده و صرفا این حس را منتقل می کنند کـه شمـا به صحبت دیگران گوش می دهید. با این وجود، در بحث و گفتگوهای جدی یا کاری سعی کنید از این نوع کلمات کمتر استفاده کنید. در این صورت حرف شما متقاعد کننده تر و خود شما با اعتماد به نفس تر به نظر می رسید. روشی برای اعمال این نکته، توجه به مواقعی است که از این کلمات استفاده می کنید. بـا شناسایی این مـوقعیت ها در آینده هشیـار تر خواهید بود. روش دیگر مکث کوتاهی پیش از دوباره صحبت کردن است. در این حالت تفکرات شما منسجم تر شده و شنونده نیز بیشتر ترغیب به شنیدن ادامه صحبت شمـا می شود.

 

 برای گفتگو های روزمره یادداشت کوچکی آماده کنید

گـفتگوهای روزمره درمورد مسـائل معمولی مانند آب و هوا و تـرافیک به اصطلاح small talk نامیده می شوند. شـاید این نوع گـفتگوها به نظرتان جدی نیایند. امـا مهـارت داشتن گفتگوی روزمره ی جذاب، هنری است که تعداد کمی در آن خبره هستند! معمولا این نوع گفتگوها با افرادی پیش می آید که خیلی آنها را نمی شناسید، مانند یک همکار یا همسایه. به دلیل عـدم شنـاخت طرفین، سکـوتی سنگین حـکم فرمــا می شود. بـرای شکستن این سـکوت و داشتن گـفتگویی جــذاب این 3 مـوضوع بسیـار مـفید هستند: خـانواده، شـغل، و تفریح. با فـکر کـردن به این مسـائل شـاید مـوضوع جـذابی به ذهنتـان برسد. در ادامـه حتی ممکن است یک گـفتگـوی روزمــره مـنجر به تبادل اطلاعـات مـفیدی بـرای هر دو طرف بشود. معمولا طـرفین مـوضوع مـشترکی را پیدا کـرده و با یکدیگر بیشتر آشنـا می شوند.

 

داستانی تعریف کنید

داستان ها قدرتمند هستند و در رساندن پیامی مشخص به زیبایی هرچه تمام تر عمل می کنند. با تعریف داستانی جذاب، سخنرانی ها برای مخاطبان گیرا تر بوده و شنوندگان راحت تر متقاعد می شوند. بنابراین همواره داستـانی جذاب بـرای گفتن در نظر داشته باشید. از کلمه “اما” در داستان خود بیشتر استفاده کنید تا مخاطب مشتاق شنیدن ادامه داستـان بشود. کمپانی انیمیشن سازی موفق پیکسار Pixar چند روش برتر برای نحوه داستان تعریف کردن به شکلی گیرا، را در اختیار علاقمندان قرار داده است. از آنها بیشترین بهره را ببرید!

 

سوال بپرسید

همه ی ما از فردی که منظور ما را متوجه نشده و البته زحمت پرسیدن را نیز به خودش نداده است، خوشمان نمی آید. پرسیدن سوال و تکرار چند کلمه آخر بیان شده طرف مقابل شما، به او این احسـاس را منتقل می کند که شما مشتاق شنیدن صحبت هـای او هستید. با این کــار اگر سوئ تفاهمی هم در بحث وجود داشته باشد نیز، بـرطرف خواهد شد. در آخر نیز جهت آشکار شدن هرچه بیشتر هدف نهایی گفتگو، می توانید نتیجه را تکرار کنید. مثلا بگویید” پس جلسه بعدی، جمعه آتی شد، درست است؟”
این روش برای مکالمات روزمره که پیشتر اشاره کردیم نیز مفید است. مثلا به جای صحبت درمورد آب و هوا، از طرف مقابل خود سوالی چون ” فیلم جالب جدیدی به تازگی ندیده اید؟ بپرسید. فراموش نکنید که شما باید مشتاق به شنیدن صحبت های طرف مقابل به نظر برسید. این نکته بسیار مهمتر از صرفا گفتن حرف های جالب است.

 

حواس پرتی ها را کنار بگذارید

زمانی که کسی با شما صحبت می کند، بسیار دور از ادب است که با موبایل خود سرگرم باشید. یا زمانی که قرار است با کسی وقت بگذرانید و شما فقط سرتان به گوشی تان گرم است. شاید دور نگاه داشتن همه ی تکنولوژی ها، خواه تلویزییون یا موبایل هنگام گفتگو با فردی، غیر ممکن باشد. اما با این کار شما این حس را به طرف خود القا می کنید که متمایل به شنیدن صحبت های او نیستید. سعی کنید هنگام گفتگو به طرف مقابل نگاه کنید. یا اگر فورا مجبور به استفاده از تلفن خود هستید، ابتدا از او اجازه بگیرید. سپس بعد از اتمام کارتان عذرخواهی کرده، و دوباره بحث را از سر بگیرید.

 

صحبت خود را با توجه به مخاطب خود، شکل دهید

بهترین ارتباطات زمانی صورت می گیرد که شما متناسب با مخاطب خود، گفته خود را بیان کنید. در این حالت پیام شما به واضح ترین شکل ممکن بیان خواهد شد. برای مثال، طرز صحبت کردن شما مشخصا با رئیستان و فرزندانتان متفاوت است. بنابراین سعی کنید همواره ذهنیت مخاطب خود را در نظر بگیرید تا به بهترین نحو پیام خود را برسانید.

 

مختصر اما مفید سخن بگویید

برای نوشتن ایمیل همواره این روش مورد استفاده قرار گـرفته است: تاریخچه، دلیل، اطلاعات، پایان و پیگیری. اما این کلمات به چه معنـا هستند؟. این کلمات به طور خلاصه نشانه هایی برای داشتن گفتگویی مختصر و مفید را برای شما فراهم می کنند. این کلمات کلیدی برای مکالمات نیز به کار رفته و مفید واقع می شوند. همه ی ما تجربه گفتگویی را داشته ایم که در آن فرد مقابل مدام به حاشیه می رود. اگر می خواهید متن سخنرانی ای بنویسید یا خود را برای مصاحبه ای آماده می کنید، به این کلمات کلیدی توجه کنید.

 

 حس همدردی خود را تقویت کنید

برقراری ارتباط عملی دو طرفه است. اگر تمرین کنید که ذهنیت فرد مقابل را نیز در نظر بگیرید، کار شما بسیار آسان خواهد شد. گاها هنگام مکالمه، از اینکه طرف مقابل صحبت ما را نمی فهمد عصبی می شویم. اگر برای لحظه ای نگاه و احساسات فرد مقابل را در نظر بگیرید، درک شرایط برایتان ساده تر خواهد شد. به بیان دیگر خود را در جایگاه طرف دیگر تصور کنید، و ببینید او چه احساسی دارد. با این تمرین، حتی قادر به درک منظور بد بیان شده یا اصلا بیان نشده طرف دیگر نیز خواهید بود.

 

لطفا گوش کنید!

گرچه تا به اینجا به 9 روش جهت تقویت مهارت ارتباط برقرار کردن، اشاره کرده ایم، مهمترین آنها گوش دادن است! گاها زمانی که بحث بالا می گیرید افراد دیگر گوش نداده و فقط صحبت می کنند. همانطور که می دانید این یک اشتباه بزرگ است. برقراری ارتباط امری دو طرفه بوده که ملزوم به شنیدن صحبت های طرف دیگر است. سعی کنید هیچگاه صحبت های طرف مقابل را، خواه رئیس شما یا کودکتان را، قطع نکنید. با این کار شما به آنها اعتماد به نفس بیشتری می دهید تا منظور خود را بهتر و واضح تر بیان کنند.

 

 

منبع:   lifehacker.com

صدای شما را می‌شنویم