9نکته اساسی برای توسعه کسب و کارهای کوچک

9نکته اساسی برای توسعه کسب و کارهای کوچک

توسعه ­ی یک کسب ­و­کار کوچک امر ساده ­ای نیست‌. هنگامی که دریابید تنها با ازدیاد ساعات کاری مشکل حل نمی­شود، چالش شما آغاز شده است. موفقیت در کسب و کار کوچک شما بستگی به کوشش شما در تنوع روش‌های توسعه ­دهنده دارد. یعنی دقت نظر از مرحله­ ی استخدام کارکنان تا مرحله ­ی بازاریابی و فروش ضروری است.

قطعا فرآیند توسعه یک شبه نیست؛ ما در اینجا سعی خواهیم کرد به  9 نکته اساسی برای توسعه کسب و کارهای کوچک بپردازیم. این کار طبعا صرف وقت و کوشش می طلبد اما مطمئن باشید که در­ نهایت، نتایج حاصله رضایت‌بخش خواهند بود.

 

چگونه کسب­ و­کار کوچک خود را توسعه بخشید:

 

  • مرحله شناخت مشتریان

کیفیت محصولات و خدمات شما، به سادگی از راه شناخت نیاز­های مشتریان و داشتن چشم‌اندازی مناسب، قابل ارتقا است. یک راه شناخت این نیاز­ها، تحقیق و بررسی است.

شما باید بطور پیوسته از آنها بخواهید که بازخورد­هایی صادقانه و یا حتی تند درباره ­ی محصولتان بدهند. این بهترین راه برای ورود به دنیای افکار مشتری است. به این صورت به­ سادگی می­توانید به فراخور خواسته ­های رایج بازار محصولتان را عرضه کنید. علاوه برآن خواهید دانست که تجارت خود را، به چه سمتی باید سوق دهید.

  • توسعه خدمات به مشتریان

حتی اگر شما محصولی پیشرو به  بازار ارائه دهید، سطح خدمات پایین به مشتری، تدریجا نارضایتی­ هایی به بار خواهد آورد. با توجه به میزان رضایت مشتری، می­توانید مشتری را به سوی احساس خاص­ بودن هدایت کنید.

مشتریان شما باید همواره احساس کنند که شما برای آنان ارزش بسیاری قائلید. اگر مشکلی داشتند، آسان‌ترین راه­ حل را پیش رویشان بگذارید. اگر به پرسشی بر­خوردند، برای پاسخ‌گویی به آن­ها، از وقت خود دریغ نکرده و البته سعی کنید همواره دردسترس آنان باشید. اگر به معضلی بر­­می­خورند، نباید بابت مراجعه به شما احساس معذب بودن به آن­ها دست ­دهد. شبکه­ های اجتماعی طریقه ­ی بسیار مناسبی برای تعامل با مشتریان و شنیدن مشکلات آن­ها است. کافی است که خدماتی رضایت ­بخش به آنها ارائه دهید تا تجارت شما را به دیگران نیز معرفی کنند.

  • مشتریان وفادار

همانطور که همواره گفته‌ایم، برای یک تجارت، دارا بودن تعداد کمی مشتری وفادار به مراتب از تعداد بالای مشتریان موقتی، مهم‌تر است. زیرا هنگامی که رقبای شما می خواهند آن­ها را “بربایند”، قطعا وفاداری آن­ها است که تجارت شما را نجات می­دهد. به­ علت میزان وفاداری مشتریان پیشین خود دچار غرور کاذب نشوید. ممکن است مشتریان به سادگی جذب گزینه ­های وسوسه بر­انگیز رقبا شوند و شما­ را رها ­کنند.

به پاس وفاداری برای آن­ها هدایایی قائل شوید. اگر حراج یا پیشنهاد ویژه‌ای پیش­رو دارید، قبل از دیگران این مشتریانِ با­وفا را در­جریان بگذارید. با این استراتژی‌ها مشتریان متوجه خواهند شد که شما قدردان وفاداری آنها هستید.

  • تبلیغات مجازی خود را وسعت بخشید

بی‌­شک فضای مجازی ابزار بسیار قدرتمندی است. به لطف دیجیتال مارکتینگ، می توانید در­یک لحظه صد­ها یا هزاران بازدید از کارتان را، ایجاد کند. پس با حضور در شبکه‌های اجتمایی، می‌توانید چهره ی معتبر­تری برای تجارت خود بیابید. شنیدن نظرات خریداران و مطالعه­ ی آراء آن­ها، شما را با شیوه­ ی کسب رضایتشان آشنا می­کند.

ارزشمند­ترین ویژگی تبلیغات آنلاین ارزان قیمتی آن­ها به نسبت کثرت مشتریانی است که با خود می­آورند. اگرچه دقت کنید که نباید هرگز در جریان نظرات مشاجره­ گونه­ ی مصرف ­کنندگان وارد شوید. تنها با ملایت و نگاه مثبت‌گرا گوش شنوای آن­ها باشید.

  • آگاهی کارکنان از اهداف اساسی تجارت شما

کامیابی کسب و کار کوچک شما، مشخصا به عملکرد کارکنان نیز وابسته است. ایجاد یک تیم کار­آمد و مجرب، کلید تضمینی برای رونق کار شما است.

از بهترین روش­ها برای تشویق کارکنان سخت­کوش، هدف­گذاری برای آن­ها است. اینکه آن­ها کار را تنها یک پدیده­­ ی درآمدزا ببینند، کسالت­ آور است و از آن­ها نیروی پیش‌برنده‌ای برای تجارت شما نمی سازد.

معمولا کارکنان موثر نیاز دارند با سیاست­گذاری­های شما، احساس کنند در یک تیم با ارزش­های گروهی بزرگ هستند. به بیان ساده‌تر آنها همواره باید از اهداف بزرگ تیم با­خبر باشند. اینجا است که یک نام تجاری می تواند این­گونه احساسات، یعنی متعلق بودن به یک تیم را ایجاد کند. ساختن یک نام تجاری تنها به منظور جذب انحصاری مشتری نیست؛ در واقع هدف ویژه‌ی دیگر، فراخواندن افراد توانا به سوی تجارت شما می‌باشد.

همچنین شما باید به نیازهای کارکنانتان گوش فرا­دهید. فراموش نکنید که می توانید با شماری از تمرین­های جمعی، آموزش­هایی در زمینه­ ی فعالیت موثر فردی در قالب تیم، به آن­ها بدهید. آن­­ها را به سایر جلسات آموزشی و سمینار­ها بفرستید تا بانک اطلاعاتی آن­ها به­‌روز شود.

  • در رویداد­های شبکه­‌ای شرکت کنید

اگر به شما شانسی برای حضور در چنین رویداد­هایی داده شد، حتما غنیمت بشمارید. این فرصتی برای گسترش شبکه­ ی ارتباطات شما است. بسیاری از کار­آفرینان از اهمیت این رویداد­ها غافلند! شما آگاه باشید. ایجاد ارتباطات در تجارت از مهم­ترین امور است.

این رویداد­های شبکه­‌ای مانند کنفرانس‌ها یا وبینارها،  بهترین رویه­­ برای به اصطلاح، پل زدن به افراد با­نفوذ است. آنجا می توانید نیروی کار، مشتری و یا حتی سرمایه­ گذار برای تجارت خود پیدا کنید.

  • یک هویت و چهره­ ی اجتماعی برای کارتان ایجاد کنید

کار شما باید یک جهت­­ گیری و هویت خاص داشته باشد. به این صورت می‌توانید تصویر بیرونی خوبی داشته باشید. مردم اگر بدانند که با پولی که به کالای شما می­دهند در یک عمل خیر هم شریک می شوند، حتما حمایتتان می­کنند.

اینکه کارتان تنها ظاهر یک شرکت پول ­به جیب­زن را نداشته باشد، بسیار برای مشتریان شیرین است. این روز­ها مردم می خواهند با شرکت­ها فرای تأمین نیازشان، ارتباط عاطفی بگیرند. اینجا هویت و صورت بیرونی نام تجاری شما، اهمیت خود را نشان می­دهد. آیا شما از هیچ سازمان خیری ه­ای حمایت می­کنید؟ آیا هدفی در راستای ایجاد جهانی بهتر دارید؟

  • از دریافت وام برای ایجاد سرمایه­ تان نترسید

اگر به عنوان یک کارآفرین تجارتی را به­ راه انداخته­ اید، برای به چرخه انداختن آن نیازمند ایجاد سرمایه­ اید. حتی برای ارتقای سطح کار، شما به پول نیاز دارید. پس، از وام گرفتن نهراسید.

هشدار: فراهم آوردن اعتبارات، مدارک و شرایط لازم برای دریافت وام از یک موسسه و بانک معتبر، هرچقدر برای شما زحمت آفرین باشد؛ به ریسک وام­ های سریع اما پرخطر نمیارزد!

  • بازده هر­یک از روش­های فوق را ارزیابی کنید

نهایتا شما خواهید فهمید که کدام روش فوق بر شرایط حاکم بر تجارت شما تاثیرگذارتر بوده است. حتی اگر روشی اثر سؤ به­ همراه داشت، حذفش کنید. زیرا هدف نهایی ما افزایش اعتبار کار شماست.

در­پایان، شما یقینا شاهد توسعه کسب و کار کوچک خود خواهید بود. البته صبور بودن را فراموش نکنید. فاکتور سخت­ کوشی و مبارزه با موانع را هم از قلم نیندازید. نتایج مثبتی که در آرزویشان بودید، منتظر شما هستند!

منبع:

Charles, Jeff 2018: 9 Things You Must Do Today to Grow Your Small Business

www.smallbiztrends.com on April 29, 2018

نظرات کاربران
فروشگاه اینترنتی Shop.torfehnegar.ir
مشاوره فروش +21 22221142
پشتیبانی آنلاین و تلفنی 02123067
درخواست پشتیبانی آنلاین