چند کار اساسی که برای رشد کسب و کار کوچکتان لازم است انجام دهید

چند کار اساسی که برای رشد کسب و کار کوچکتان لازم است انجام دهید

توسعه‌­ی یک کسب ­و ­کار کوچک امر ساده ­ای نیست‌. هنگامی که دریابید تنها با افزایش ساعات کاری مشکل حل نمی­شود، چالش شما آغاز شده است. موفقیت در کسب و کار کوچک شما بستگی به کوشش‌تان در تنوع روش‌های توسعه‌­دهنده دارد. یعنی دقت نظر از مرحله­‌ی استخدام کارکنان تا مرحله­‌ی بازاریابی و فروش ضروری است.

قطعا فرآیند توسعه، یک شبه اتفاق نمی‌افتد؛ ما در اینجا به 9 نکته اساسی برای توسعه کسب و کارهای کوچک می‌پردازیم. این کار طبعاً وقت و کوشش زیادی می‌طلبد، اما مطمئن باشید که در­ نهایت، نتایجِ به دست آمده رضایت‌بخش خواهند بود.

 

چگونه کسب­ و ­کار کوچک خود را توسعه ببخشید

نیازهای مشتریان را بشناسید

کیفیت محصولات و خدمات شما، به سادگی از راه شناخت نیاز­های مشتریان و داشتن چشم‌اندازی مناسب، قابل ارتقا است. یک راه شناخت این نیاز­ها، تحقیق و بررسی است.

شما باید به طور پیوسته از مشتریان بخواهید که بازخورد­هایی صادقانه و یا حتی سخت‌گیرانه درباره‌ی محصولتان بدهند. این بهترین راه برای ورود به دنیای افکار مشتری است. به این صورت به سادگی می­توانید متناسب با خواسته‌­های رایجِ بازار، محصولاتتان را عرضه کنید. علاوه بر آن، خواهید دانست که تجارت خود را باید به چه سمتی و سویی سوق دهید.

 

با توسعه‌ی خدمات، برای مشتریان ارزش قائل شوید

حتی اگر شما محصولی پیشرو به بازار ارائه دهید، سطح خدمات پایین به مشتری، به تدریج نارضایتی‌هایی به بار خواهد آورد. با توجه به میزان رضایت مشتری، می­توانید او را به سوی احساس خاص­ بودن هدایت کنید.

مشتریان باید همواره احساس کنند که شما برای آنان ارزش بسیاری قائلید. هر زمان مشکلی داشتند، آسان‌ترین راه­ حل را پیش رویشان بگذارید. هر وقت به پرسشی بر­خوردند، برای پاسخ‌گویی به آن­ها، از وقت خود دریغ نکرده و البته سعی کنید همواره در دسترس آنان باشید. زمانی که مشتریان با معضلی مواجه شوند، نباید بابت مراجعه به شما احساس معذب بودن به آن­ها دست ­دهد. شبکه‌های اجتماعی بستر بسیار مناسبی برای تعامل با مشتریان و شنیدن مشکلات آن­ها است. کافی است خدماتی رضایت‌­بخش به آنها ارائه دهید تا تجارت شما را به دیگران نیز معرفی کنند.

 

از مشتریان وفادارتان تقدیر کنید

همانطور که همواره گفته‌ایم، برای یک تجارت، دارا بودن تعداد کمی مشتری وفادار به مراتب از تعداد بالای مشتریان موقتی، مهم‌تر است. هنگامی که رقبای شما می‌خواهند مشتریان‌تان را “بربایند”، قطعا وفاداری آن­ها است که تجارت شما را نجات می­دهد. به­ خاطر وفاداری مشتریان پیشین خود، دچار غرور کاذب نشوید. ممکن است مشتریان به سادگی جذب گزینه‌های وسوسه‌انگیز رقبا شوند و شما را رها ­کنند.

به پاس وفاداری، برای آن­ها هدایایی قائل شوید. اگر حراج یا پیشنهاد ویژه‌ای پیش رو دارید، قبل از دیگران این مشتریانِ با­وفا را در ­جریان قرار دهید. با این استراتژی‌ها مشتریان متوجه خواهند شد که شما قدردان وفاداری آنها هستید.

 

تبلیغات مجازی خود را وسعت دهید

بی‌­شک فضای مجازی ابزار بسیار قدرتمندی است. به لطف دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید در ­عرض یک دقیقه صد­ها یا هزاران بازدید از محصولتان را به دست آورید. پس با حضور در شبکه‌های اجتماعی، چهره‌ی معتبر­تری برای تجارت خود بسازید. ارزشمند­ترین ویژگی تبلیغات آنلاین در مقایسه با انواع تبلیغات دیگر، قیمت پایین آن به همراه مشتریان زیادی است که با خود می­آورد.

از طرفی شنیدن و خواندن نظرات خریداران در فضای مجازی، شما را با شیوه‌ی کسب رضایتشان آشنا می­کند. دقت کنید که هرگز نباید در جریان نظرات مشاجره­‌گونه‌ی مصرف‌­کنندگان وارد شوید. تنها با ملایت و نگاه مثبت، گوش شنوای آن­ها باشید.

 

کارکنان را از اهداف اساسی تجارتتان آگاه کنید

کامیابی کسب و کار کوچک شما، به عملکرد کارکنان نیز وابسته است. ایجاد یک تیم کار­آمد و مجرب، کلید تضمینی برای رونق کار شما است.

از بهترین روش­ها برای تشویق کارکنان سخت­کوش، هدف­گذاری برای آن­ها است. اینکه آن­ها کار را تنها یک پدیده­­‌ی درآمدزا ببینند، کسالت‌‌آور است و از آن­ها نیروی پیش‌برنده‌ای برای تجارت شما نمی‌سازد.

معمولا کارکنان موثر نیاز دارند با سیاست­گذاری­های شما، احساس کنند در یک تیم با ارزش­های گروهی بزرگ هستند. به بیان ساده‌تر آنها همواره باید از اهداف بزرگ تیم با­خبر باشند. اینجاست که یک نام تجاری می‌تواند این­گونه احساسات، یعنی متعلق بودن به یک تیم را ایجاد کند. ساختن یک نام تجاری تنها به منظور جذب انحصاری مشتری نیست؛ در واقع هدف ویژه‌ی دیگر، فراخواندن افراد توانا به سوی تجارت شماست.

همچنین شما باید به نیازهای کارکنانتان گوش فرا­دهید. فراموش نکنید که می‌توانید با شماری از تمرین­های جمعی، آن‌ها را در زمینه­‌ی فعالیت موثر فردی در قالب تیم، آموزش دهید. کارکنان را به جلسات آموزشی و سمینار­ها بفرستید تا بانک اطلاعاتی‌شان به­‌روز شود.

 

در رویداد­های شبکه­‌سازی شرکت کنید

اگر به شما شانسی برای حضور در یک رویداد شبکه‌سازی داده شد، حتما فرصت را غنیمت بشمرید. این فرصتی برای گسترش شبکه‌ی ارتباطات شماست. بسیاری از کار­آفرینان از اهمیت این رویداد­ها غافلند. شما آگاه باشید! ایجاد ارتباطات در تجارت، از مهم­ترین مسائل است.

رویداد­های شبکه­‌ای مانند کنفرانس‌ها یا وبینارها، بهترین راه برای پل زدن به افراد با­نفوذ است. آنجا می‌توانید نیروی کار، مشتری و یا حتی سرمایه‌گذارانی برای تجارت خود پیدا کنید.

 

یک هویت و چهره‌ی اجتماعی برای کارتان ایجاد کنید

کار شما باید یک جهت­­‌گیری و هویت خاص داشته باشد. به این صورت می‌توانید تصویر بیرونی خوبی از خودتون ارائه دهید. برای مثال مردم اگر بدانند که با پولی که به کالای شما می­دهند در یک عمل خیر هم شریک می‌شوند، حتما حمایتتان می­کنند.

اینکه کارتان تنها ظاهر یک شرکت پول ­به جیب­زن را نداشته باشد، برای مشتریان بسیار شیرین است. این روز­ها مردم می‌خواهند با شرکت­ها فرای تأمین نیازشان، ارتباط عاطفی بگیرند. اینجاست که هویت و صورت بیرونی نام تجاری شما، اهمیت خود را نشان می­دهد. آیا شما از هیچ سازمان خیریه­ای حمایت می­کنید؟ آیا هدفی در راستای ایجاد جهانی بهتر دارید؟

 

از دریافت وام به منظور ایجاد سرمایه نترسید

اگر به عنوان یک کارآفرین تجارتی را به­ راه انداخته­‌اید، برای به چرخه انداختن آن نیازمند ایجاد سرمایه­اید. حتی برای ارتقای سطح کار، به پول نیاز دارید. پس از وام گرفتن نترسید.

هشدار: فراهم آوردن اعتبارات، مدارک و شرایط لازم برای دریافت وام از یک موسسه و بانک معتبر، هر چقدر هم برای شما زحمت‌آفرین باشد، به ریسک وام­‌های سریع اما پرخطر نمی‌ارزد!

 

بازده هر ­یک از روش­های فوق را ارزیابی کنید

در نهایت شما خواهید فهمید که کدام روش بر شرایط حاکم بر تجارت شما تاثیرگذارتر است. اگر روشی اثر سوء به­ همراه داشت، حذفش کنید. چون هدف نهایی، افزایش اعتبار کار شماست.

در ­پایان، یقینا شاهد توسعه‌ی کسب و کار کوچک خود خواهید بود. البته صبور بودن را فراموش نکنید. فاکتور سخت‌کوشی و مبارزه با موانع را هم از قلم نیندازید. نتایج مثبتی که در آرزویشان بودید، منتظر شما هستند!

 

 

منبع:  smallbiztrends.com

صدای شما را می‌شنویم