کمبود مهارت‌های لازم نیروی کار در حوزه تکنولوژی

کمبود مهارت‌های لازم نیروی کار در حوزه تکنولوژی

هر ساله، هزاران جایگاهِ شغلی مربوط به تکنولوژی خالی می ­مانند. شرکت­ ها تنها قصدِ استخدامِ متخصصینِ درجه­ یک و بامهارت IT را دارند؛ اما به­ نظر می­رسد آن­ها نیروی مورد نظرشان را پیدا نمی­ کنند.
تقاضا­ها برای جذب افراد برتر و شایسته رو به افزایش است. از این رو، شرکت­ها نیز برای یافتن افراد مستعد و هم برای حفظ کارکنان فعلی خود دچار مشکل شده ­اند. علاوه بر­آن، سرعت برق­ آسای تغییرات دنیای تکنولوژی، شرکت­ها را راجع به آموزش نیرو­هایِ لازمشان، نگران کرده است.
انتظار می­رود این شکاف در مهارت­ های مربوط به IT در پنج سال پیش­رو، شدید­تر هم بشود. مطالعاتی درباره­ ی امنیت شغلی نیروی کار  (GISWS) در سال 2017 انجام شد. این مطالعات پیش ­بینی می‌­کنند که در سال 2022، حدود 1.8 میلیون شغل مربوط به IT، بدون متصدی باقی خواهند ماند. این یک رشد 20 درصدی را نسبت به تخمین­ های مطالعات قبلی نشان می­دهد.
دو عامل مشکلات شرکت­ها را راجع به استخدام، ابقاءِ نیرو و ایجاد مهارت­ های موردِ نیازشان تحت تاثیر قرار می‌دهد:

  • سرعت بالای تغییرات در تکنولوژی
  • IT هسته ­ی تجارت مدرن

 

سرعت تغییرات تکنولوژی

در چند سال اخیر، سرعت رشد تکنولوژی سرسام ­آور بوده است. به حدی که حتی اندازه ­گیری این سرعت دشوار است. از طرف دیگر کالج­ ها و دانشگاه­ ها  نیز از این روند عقب مانده­ اند. مدارس در پی­ ریزی و ارائه ­ی برنامه­ هایی مطابق با تغییرات تکنولوژی، نمی­توانند به­ قدر کافی سریع باشند. در­نتیجه، کمتر از 3 درصد فارغ التحصیلان کالج­ ها در علوم کامپیوتر مدرکی دریافت می­‌کنند.

Arne Duncan، دبیر سابقِ آموزش-پرورش ایالات متحده، حرفِ آخر را درباره­ ی شکافِ دنیای دیجیتال گفته است: « برای ما واضح شده که مؤسساتِ آموزشی ما قادر به تربیت نیروی­ کار کافی در حوزه تکنولوژی­ نیستند. نیرویی که بتواند پاسخ­گوی نیاز­های اقتصادِ خلاق باشد.»

 

IT و مهارت­ های آن در هسته­ ی تجارتِ مدرن

پیشرفت سریع IT به این علم، نقشی حیاتی در هسته ­ی تجارت مدرن داده است. هیچ یک از صنایع از این امر مستثنی نیستند؛ حتی آن­هایی که در پیشینه ­شان هیچ ردِ پایی از دنیای تکنولوژی دیده نمی­شود. در نتیجه، شرکت­ها با نگرانیِ هرچه بیش­تر برای جذب کارکنان این رشته و ابقاءِ نیرو­های قبلی­ شان رقابت می­کنند.

 

استخدام مداوم با وجود شکافی که در تولید مهارت ­ها است.

علارغم شـکافی که در ایجاد مهـارت­ های مورد نیاز می­بینیم، شـرکت­ها قصد افزایش کارمندان بخش IT خود را دارند. بر طبق GISWS، یک سوم مسئولان استخدام، حداقل 15 درصد بیش­تر مایل به جذب نیروی­ کار در این رشته­ اند.
احتمالا دلیل این آمار به این خاطر است که مدیران بخش IT مطمئن نیستند که کارمندان فعلی­ شان مهارت­ های کافی را داشته باشند.
از 1300 مدیری که توسط TEKSystems نظرسنجی شدند، بیش از 60 درصد آن­ها اذعان داشتند که یک شکاف مهارتی شدید بر سازمانشان تاثیر­گذاشته است. پس این شرکت­ها «استخدام مداوم» خواهند داشت.
“حتی یک متقاضی استخدام هم پیدایش نمی­شود.” این گفته‌ی اکثر مسئولان استخدامی تجارت‌ها است.  آن­ها نادر و قیمتی شده ­اند. به ­طور مستقیم یا غیرمستقیم، برای استخدام یک نیروی متوسط، بین سالی 60000 تا 100000 دلار هزینه لازم است. برای یک نیروی ناکارآمد نیز باید رویِ حداقل 50000 دلار حساب کرد. و تقریباً دو-سوم نیرو­ها در ایالات متحده، دریافتی در این حدود دارند.

 

نرم­ افزارِ سیستم استعدادیاب و مهارت­ آموز

این نرم ­افزار، برای یاری شرکت­ها در­جهت کاهش هزینه­ های غیرعادی­شان به ­وجود آمده است. این هزینه­ ها مربوط به جذب موفق و استخدام، ابقاء و تربیت نیرو­ها در راستای ارتقاءِ مهارت­ های تکنولوژی­شان است. سیستم استعدادیاب و مهارت­ آموز قادر به جذب نیرو­های مستعد و آموزشِ نیروهای موجود است. از کارکنان بخش IT گرفته تا سایر بخش­ های مربوط به سازمان، همه می ­توانند برای ایفای نقش ­های مورد نیاز آماده شوند.
سیستم استعدادیاب و مهارت­ آموز، آموزشی­ هایی به­ روز در قالب مهارت­ های سطح­ بندی شده، از تازه ­کار تا حرفه­ ای، تدارک دیده است. این آموزش­ ها مشتمل بر موارد زیر هستند:

  • Java (سطح تخصص: تازه­ کار)
  • #NET/C. (سطح تخصص: تازه­ کار)

 

این سیستم به شناخت تکنولوژی­ های مورد نیاز­ شرکت­ها کمک می­کند. در پر­کردن جایگاه ­های شغلی مورد نیازِ آن­ها توسط متقاضیان خارجی یا کارکنان فعلی هم، بسیار موثر است. همچنین یک مسیرِ پیشرفتِ حرفه­ ای برای کارکنان فراهم می­ آورد که آن­ها بتوانند مهارت­ هایشان را بیافزایند. این خودش باعث ابقاء نیروی کار نیز خواهد شد.

 

 

منبع:   smallbitrends.com

صدای شما را می‌شنویم