چگونه ارتباطی موثر برقرار کنیم؟

چگونه ارتباطی موثر برقرار کنیم؟

در دنیای امروز، «برقراری ارتباط موثر» اگر مهم‌ترین مهارتی نباشد که هر فرد باید آن را کسب کند، قطعا از مهم‌ترین مهارت‌هاست. با برقراری ارتباط موثر می‌توانید در روابط، تحصیل، کار و به طور کل در تمام ابعاد زندگی خود رشد کنید و به مدیری خوب و رهبری عالی تبدیل شوید؛ اما این ارتباط موثر را چطور می‌توان ایجاد کرد و در این مسیر چه قدم‌هایی می‌توان برداشت؟ ما برای شما چند تکنیک برای ایجاد ارتباطی موثر آماده کرده‌ایم که آن‌ها را در ادامه توضیح می‌دهیم.

مکالمه‌ای پویا داشته باشید

افرادِ دارای روابط موثر، با یک روش خیلی خاص ارتباط برقرار می‌کنند. آن‌ها به جای اینکه فقط به صحبت کردن بپردازند، تفکر انتقادی و روش‌های گفتاری و شنیداری را برای شناخت هرچه سریع‌تر دیگران ترکیب می‌کنند.

برای این افراد چیزی به عنوان صحبت کوتاه وجود ندارد. سوالاتی که می‌پرسند همه هدف‌دار هستند. هرگز سوالی را مطرح نمی‌کنند که پاسخش تنها به بله و نه یا پاسخ‌های ساده ختم شود؛ بلکه سوالاتی می‌پرسند که به آن‌ها اجازه دهد بینش‌های جدیدی نسبت به مخاطب خود به‌دست آورند.

یکی از قدم‌های خوبی که می‌توانید در راستای ایجاد ارتباط موثر بردارید، این است که فقط شنونده‌ی صرف نباشید، بلکه از میان مطالبی که طرف مقابل به زبان می‌آورد سوالاتی مطرح کنید تا به او نشان دهید که به صحبت‌هایش توجه دارید.

از کمک کردن، دریغ نکنید

همه، حتی خودساخته‌ترین افراد هم به کمک دیگران نیاز دارند. انسان‌ها با همدلی و همراهی یکدیگر، به دستاوردهای بیشتری می‌رسند و احساس رضایت بیشتری می‌کنند. افرادِ دارای روابط موثر، داده‌ها و ویژگی‌هایی را از طریق مکالمه کشف می‌کنند تا از آن طریق راه حلی برای مسائل دیگران پیدا کنند. در دنیایی که همه افراد به فکر خود هستند، اگر شما به فرد دیگری کمک کنید، ارزشتان در چشم آن فرد بسیار بالا می‌رود؛ اغلب حس قدردانی شخصی که به او کمک کرده‌اید بسیار خالصانه و بی‌اندازه خواهد بود. به این ترتیب می‌توانید در قلب دیگران، اثر پررنگ‌تری از خود به جای بگذارید.

سعی بر درک افراد داشته باشید

وقتی کسی در مورد احساسات و حس و حالش با شما سخن می‌گوید، نسبت به گفته‌هایش بی‌تفاوت نباشید. نیازی نیست تمام حرف‌هایش را تایید کنید و شما هم در مقابل، حرف‌های خیلی احساسی بزنید، اما بی‌تفاوت عبور نکنید و کمی هم‌دلی به خرج دهید. اینکه به دیگران نشان دهید آن‌ها را درک می‌کنید، نه تنها درون آن‌ها حس خوبی به وجود می‌آورد، بلکه باعث بالا رفتن حس اعتماد آن‌ها به شما می‌شود.

تحسین و تشویق دیگران را فراموش نکنید

تحسین و تشویق دیگران یکی از راه‌های آسان برای ایجاد ارتباط موثر است. می‌توانید به راحتی از رنگ لباس فرد مقابلتان تعریف کنید و یا دقت و مهارت او در انجام کاری خاص را مورد تحسین قرار دهید. به این ترتیب او اعتمادبه‌نفس بیشتری را احساس می‌کند، از طرفی با این کار فاصله‌ی میانتان کمتر می‌شود و نسبت به گذشته به یکدیگر احساس نزدیکی بیشتری می‌کنید. از سوی دیگر، این مساله نشان‌دهنده‌ی دقت و ریزبینی شماست که منجر به جذاب‌تر به نظر رسیدن‌تان می‌شود.

صدای شما را می‌شنویم