بررسی برندهای برجسته خرده فروشی در جهان

بررسی برندهای برجسته خرده فروشی در جهان

شهرام شکوری – مؤسس و رئیس هیات مدیره گروه شرکت های طرفه نگار، مبتکر نرم افزار هلو

سالی که گذشت، سال هراس و سردرگمی بود زیرا خریداران در سراسر جهان در شرایطی که به طور هفتگی تغییر می کرد برای یافتن آنچه که نیاز داشتند تلاش می کردند. این شرایط چالش های بسیاری را برای خرده فروشان ایجاد کرد، زیرا آن ها با تغییر خواسته های مصرف کنندگان و روش های تحویل مواجه بودند. از سوی دیگر برای برخی از خرده فروشان، بهترین سال در تاریخ فعالیت آن ها بود زیرا خریداران نیازهای جدید ناشی از کار در خانه و سطوح مختلف قرنطینه داشتند. با این حال، برای سایر خرده فروشان، در درجه اول برای فروشگاه های مستقر در مراکز خرید، شهرها یا کشورهایی که دستورات محدودیت شدید دارند، سال از دست دادن فروش عمده بود.

این شرایط به یک چالش واضح در رتبه بندی بر اساس فروش خرده فروشان در سطح بین المللی اشاره می کند. رتبه بندی خرده فروشان بین المللی کانتار به دنبال این است که این چالش ها را به حداقل برساند. این امر نیاز به استفاده از معیارهای جدیدی را برای ارزیابی خرده فروشان نشان می دهد. بنابراین امسال کانتار، برترین خرده فروشان جهانی را به دلیل شرایط همه گیری کرونا بر اساس معیارهای کمی متفاوت از سالهای گذشته انتخاب کرده است. در این بررسی هر دو شرکت دولتی و خصوصی در نظر گرفته شدند و مشاغل بین اکتبر تا دسامبر 2020 مورد بررسی قرار گرفتند. برای واجد شرایط بودن برای رتبه بندی امسال، شرکت ها باید چندین معیار را رعایت می کردند. اول، شرکت ها باید خرده فروش باشند، که به عنوان یک شرکت فروش کالا برای مصرف کنندگان تعریف شده باشند. ثانیاً، شرکت باید حداقل در سه کشور و نه در مجاورت کشور مبدا، عملیات فروش مستقیم داشته باشد. سوم، شرکت باید مجوز جهانی برای حق رای دادن به نام فروشگاه را در اکثر کشورهایی که در آن فعالیت می کند، داشته باشد. همچنین قابلیت خرید آنلاین در رتبه بندی امسال مورد ارزیابی قرار گرفت.
منابع اطلاعاتی شامل گزارش های سالانه، پرونده های عمومی، بیانیه های مطبوعاتی و همچنین تحقیقات مصرف کنندگان در مورد الگوهای خرید بود. بیشتر این داده ها توسط یک تیم جهانی از تحلیلگران جمع آوری شده است.
در ادامه نگاهی به 10 خرده فروشی برتر جهانی برای سال 2020، همراه با تغییراتی که در چشم انداز بازیکنان برتر رخ می دهد، ارائه شده است. اگرچه نام های بزرگی همچون والمارت و آمازون همچنان برتری خود را حفظ می کنند، اما شرکت های تازه وارد نیز از 10 جایگاه اول امسال استقبال کرده اند زیرا خرده فروشان آنلاین با حجم عظیمی از کالاها حضور خود را محسوس می کنند.

1. والمارت
والمارت یک شرکت خرده فروشی چند ملیتی آمریکایی است که زنجیره ای از هایپرمارکت ها را اداره می کند. این شرکت در 1962 تاسیس شد و دارای 10،524 فروشگاه و باشگاه در 24 کشور جهان است که تحت 48 نام مختلف فعالیت می کنند. طبق فهرست ارائه شده توسط فورچون گلوبال در سال 2020، والمارت با درآمد 548.743 میلیارد دلار بزرگترین شرکت جهان است. همچنین با 2/2 میلیون کارمند بزرگترین کارفرمای خصوصی در جهان است. والمارت همچنان در حال تغییر مدل کسب و کار خود برای مطابقت با رویکرد استفاده از روش های مختلف خرید برای مصرف کنندگان (مانند آنلاین، فروشگاه فیزیکی یا تلفنی) می باشد و همچنان به توسعه پلتفرم ها و خدمات بازار می پردازد. این شرکت همچنان در صدر رتبه بندی خرده فروشان بین المللی قرار دارد، اگرچه اخیراً از برخی بازارها از جمله برزیل، انگلستان، آرژانتین و ژاپن خارج شده است.

2. آمازون
آمازون یک شرکت فناوری چند ملیتی آمریکایی است که بر تجارت الکترونیکی، رایانش ابری، پخش دیجیتال و هوش مصنوعی تمرکز دارد. این شرکت به همراه گوگل، اپل، مایکروسافت و فیس بوک یکی از پنج شرکت بزرگ در صنعت فناوری اطلاعات ایالات متحده است. از این شرکت به عنوان “یکی از تأثیرگذارترین نیروهای اقتصادی و فرهنگی در جهان” یاد می شود.
آمازون بزرگترین شرکت اینترنتی از نظر درآمد در جهان و دومین کارفرمای خصوصی بزرگ در ایالات متحده و یکی از با ارزش ترین شرکت های جهان است. آمازون انواع محتوای قابل بارگیری و پخش را از طریق شرکت های تابعه توزیع می کند. این شرکت همچنین دارای یک شاخه انتشاراتی، انتشارات آمازون، استودیوی فیلم و تلویزیون آمازون استودیو و یک شرکت تابعه رایانش ابری و خدمات وب آمازون است. این شرکت لوازم الکترونیکی تولید می کند. آمازون همچنان در حال حرکت به طیف وسیعی از مشاغل جدید است. گروه خرده فروشی در بازارهای اصلی خود در ایالات متحده، کانادا، اروپا و سایر کشورها در حال گسترش است. این امر در سرمایه گذاری و جریان نقدینگی خرده فروشی منعکس می شود و به آن انعطاف پذیری می دهد تا به بازارهای جدید حرکت کرده و گروه خود را گسترش دهد. این شرکت با خرید خرده فروشی بین المللی یا بازارهای بزرگ منطقه ای خارج از آمریکای شمالی، می تواند هر چه سریعتر به موقعیت برتر دست یابد.

3. گروه شوارتز
گروه شوارتز یک گروه خرده فروشی آلمانی است که فروشگاه های مواد غذایی را اداره می کند. این گروه با 130 میلیارد دلار درآمد در سال 2020 بزرگترین خرده فروش اروپایی و سومین خرده فروش بزرگ جهان از نظر درآمد است که 63 درصد درآمد آن خارج از آلمان به دست می آید. این گروه سوپر مارکت هایی را در اکثر کشورهای اروپایی اداره می کند و در حال حاضر در ایالات متحده در حال گسترش است. بنرهای تخفیفی اصلی ترین عامل رشد این گروه در خارج از اتحادیه اروپا، مانند ایالات متحده بوده است، اما عملیات آنلاین در بازارهای موجود جایی است که بیشترین رشد تا به امروز برای این گروه رخ داده است.

4. آلدی
آلدی نام تجاری مشترک دو زنجیره سوپرمارکت تخفیف دار آلمانی است که دارای بیش از ده هزار فروشگاه در بیست کشور جهان و گردش مالی برآورد شده بیش از پنجاه میلیارد یورو است. این تجارت در سال 1960 به دو گروه جداگانه تقسیم شد، و آلدی نُورد و آلدی سود از سال 1966 از نظر مالی و قانونی از یکدیگر جدا شدند. آلدی نُورد با حدود 2500 فروشگاه در غرب، شمال و شرق آلمان و 32 شرکت منطقه ای آلدی سود با 1900 فروشگاه در غرب و جنوب آلمان است. آلدی نُورد در سطح بین المللی در دانمارک، فرانسه، کشورهای بنلوکس، پرتغال، اسپانیا و لهستان فعالیت می کند، در حالی که آلدی سود در ایرلند، انگلستان، مجارستان، سوئیس، استرالیا، چین، ایتالیا، اتریش و اسلوونی فعالیت می کند. این دو شرکت در ایالات متحده با 1600 فروشگاه فعالیت می کنند. در سال 2020، گزارش شد که آلدی نُورد و آلدی سود از سال 2018 در حال برنامه ریزی برای ادغام این دو شعبه تا سال 2022 به منظور کاهش افزونگی و افزایش کارایی هستند.
آلدی مدتهاست که قوی ترین خرده فروش در اروپای مرکزی بوده و به سرعت در حال رشد در ایالات متحده آمریکاست. آلدی همچنان بی سر و صدا به دنبال یافتن بازارهای جدید از جمله چین برای توسعه می باشد و به ادغام منابع جهانی، تدارکات بین المللی و تجارت الکترونیک خود ادامه می دهد. این شرکت در چند سال گذشته، فروشگاه هایش را نیز بازسازی کرده تا میزان بیشتری از مشارکت خریداران را به دست آورد. آلدی در رتبه بندی امسال از رتبه 8 به رتبه 4 رسید و می تواند سال آینده به رتبه دیگری صعود کند.

5. علی بابا
علی بابا یک شرکت فناوری چند ملیتی چینی است که در تجارت الکترونیک، خرده فروشی، اینترنت و فناوری تخصص دارد. این شرکت خدمات فروش مشتری به مصرف کننده (C2C) ، مشاغل به مصرف کننده (B2C) و مشاغل به مشاغل (B2B) را از طریق پورتال های فروش و همچنین خدمات پرداخت الکترونیکی، موتورهای جستجوی خرید و خدمات رایانش ابری ارائه می دهد و دارای مجموعه ای متنوع از شرکت ها در سراسر جهان در بخش های تجاری متعدد است.
علی بابا به عنوان یک پلتفرم بازار تجاری برای مشاغل شروع به کار کرد که دسترسی تعداد زیادی از تولید کنندگان چینی به خریداران جهانی را فراهم آورد. از آن زمان به بعد به طور چشمگیری در همه انواع مشاغل، از جمله خرده فروشی گسترش یافته است. علی بابا که هنوز در درجه اول یک شرکت چینی است، به شدت در حال حرکت به بازارهای جدید است و از تولیدکنندگان منطقه ای حمایت می کند و خدمات مالی خود را نیز گسترش می دهد. در سال 2020، این شرکت همچنین به عنوان پنجمین شرکت بزرگ هوش مصنوعی رتبه بندی شد. همچنین یکی از بزرگترین شرکت های سرمایه گذاری ریسک پذیر در جهان است.

6. کاستکو
شرکت عمده فروشی کاستکو یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که زنجیره ای از فروشگاه های خرده فروشی بزرگ (با نیاز به عضویت برای خرید) را اداره می کند. از سال 2020، کاستکو به عنوان ششمین خرده فروش بزرگ در جهان شناخته می شود. کاستکو بی سر و صدا به دستیابی به مواضع قدرت در بازارهای بزرگ و کوچک ادامه می دهد. این شرکت اخیراً دومین خرده فروش بزرگ در کانادا شناخته شد، در استرالیا و اروپا گسترش یافت و بازارهای پایدار را با انتظارات جدید خریداران برهم زد. پس از ورود به تجارت الکترونیک، با ارزش پیشنهادی منحصر به فرد خود، به سرعت در بازارهای موجود رشد کرد.

7. آهولد دلهایز
آهولد دلهایز یک شرکت خرده فروشی مواد غذایی بلژیکی – هلندی است. قالب تجاری آن شامل سوپر مارکت ها، هایپرمارکت ها، خواربار فروشی های آنلاین، غیر غذایی آنلاین، داروخانه ها و فروشگاه های فروش نوشیدنی است. 21 برند محلی آن 375000 نفر را در 6500 فروشگاه در 11 کشور مشغول به کار می کند. همچنین با بیش از 2000 فروشگاه در 23 ایالت، تبدیل به یکی از بزرگترین خرده فروشان مواد غذایی و مواد مصرفی در ایالات متحده شده است. آهولد دلهایز با ارائه یک تجربه با کیفیت در فروشگاه به خریداران ارزشمند خود، همچنان از بهترین خواربارفروشی های آنلاین خود در ایالات متحده و بازارهای اروپایی استفاده می کند. پلتفرم بازار Bol.com این شرکت مستقر در هلند به گسترش فروش محصولات غیر خواربار در سراسر اروپا ادامه می دهد.

8. کارفور
کارفور یک شرکت خرده فروشی چند ملیتی فرانسوی است که هشتمین خرده فروش بزرگ جهان از نظر درآمد می باشد. کارفور زنجیره ای از هایپرمارکت ها، خواربارفروشی ها و فروشگاه های رفاهی را اداره می کند، که در حال حاضر دارای 12،225 فروشگاه در بیش از 30 کشور جهان می باشد.

9. ایکیا
ایکیا یک شرکت چند ملیتی هلندی است و مبلمان، لوازم آشپزخانه و سایر کالاها و خدمات خانگی کاربردی و مقرون بصرفه را طراحی و به فروش می رساند. ایکیا از سال 2008 بزرگترین خرده فروش مبلمان در جهان بوده است. این گروه به دلیل طراحی های مدرن خود برای انواع لوازم و مبلمان شناخته شده است و طراحی داخلی آن اغلب با یک سادگی سازگار با محیط زیست همراه است. علاوه بر این، این شرکت به دلیل توجه به کنترل هزینه، جزئیات عملیاتی و توسعه مداوم محصول شناخته شده است که به ایکیا اجازه داده تا قیمت های خود را به طور متوسط دو تا سه درصد کاهش دهد. این خرده فروش در حال شروع به گسترش در شهرهای آمریکای لاتین و راه اندازی مجدد فروشگاه آنلاین خود برای رسیدن به بازارهای جدید است.

10. JD.com
JD.com که به سرعت در حال رشد و افزایش تنوع است، حتی بازار چین را نیز شگفت زده کرده است. این شرکت با تأکید بر شایستگی عملیاتی و خدمات به مشتریان، با طیف وسیعی از خرده فروشان بین المللی همکاری می کند. همچنین با شرکت های منطقه ای بسیار کوچکتر ارتباط برقرار کرده است تا محصولات شناخته شده را ارائه دهد. با توجه به حرکت های اخیر آن در خصوص مصالح ساختمانی همراه با گسترش بین المللی، آن را برای چند سال همچنان در 10 رتبه برتر قرار خواهد داد.
رتبه بندی 2021 نوید تغییرات بیشتری را می دهد زیرا خرده فروشان با خریداران در حال خروج از قرنطینه و شرایط اقتصادی جدید سازگار می شوند. انتظار می رود پیشرفت هایی که فناوری دیجیتالی در فروشگاه ها و منازل خریداران ایجاد می کند باعث ایجاد تمایز عمده رقابتی شود. خریداران با هر سطح درآمدی در بازارها تقاضای یکپارچه شدن بیشتر فروش آنلاین و فروشگاهی را دارند. ارزیابی های سال آینده بیشتر بر اساس برآوردن نیازهای محلی با استراتژی های جهانی و اجرا در حین کاوش در خدمات خرید جدید است.

صدای شما را می‌شنویم