بازبینی و مرتب‌‌سازی روند فروش در سال 2018

بازبینی و مرتب‌‌سازی روند فروش در سال 2018

با گذشت چند ماهی که از ابتدای سال میگذرد، تمامی تجارت‌ها و برندها درحال برنامه‌ریزی پروژه‌های متفاوت، جهت ارتقای روند فروش خود در سال آتی هستند و بدیهی است که همگی آنها، برای شروع هر پروژه جدید، به داده‌های پروژه‌های پیشین نیاز دارند. اما دانستن آنکه از چه نوع اطلاعات و داده‌ها و چگونگی تحلیل آنها در این زمینه، استفاده کنند، از اصلی‌ترین مراحل اولیه توسعه یک تجارت است.در ادامه مراحل بازبینی و مرتب‌‌سازی روند فروش در سال 2018 را بررسی خواهیم کرد.

شما نیز قبل از هر برنامه‌ریزی، باید بتوانید به این سوالات پاسخ دهید:

به چه نوع اطلاعاتی برای یک برنامه‌ریزی جدید و یا تغییر پروسه فروش خود نیاز دارید؟ و چگونه میتوانید از این اطلاعات برای بهبود و ارتقای این پروسه استفاده کنید؟

در این مقاله سعی خواهیم کرد، به چند نکته جهت بازبینی و بهبود پروسه فروش شما بپردازیم.

 

داده‌های فروش خود را تحلیل کنید

شاید این مرحله، مانند خانه‌تکانی بهاری، موقعییتی برای نظم‌بخشی دوباره به همه چیز باشد. شما باید با دیدی متفاوت به وضعیت فروش خود نگاه کنید تا بتوانید تشخیص دهید که چه جنبه‌هایی از پروسه موفق بوده‌اند و چه جنبه‌هایی باید تغییر کنند. بنابراین بر تحلیل داده‌های فروش خود تمرکز کنید. برای مثال سوالات زیر را در نظر بگیرید:

  • بیشترین فروش شما از کجا منشا می‌گیرد؟
  • کدامیک از منابع فروش شما نسبت به قبل پیشرفت و کدامیک پس‌رفت داشته‌اند؟
  • در کدامیک از مراحل پروسه فروش، بیشترین نرخ تبدیل یا همان conversion rate را داشته‌اید؟
  • این آمار در طول سال گذشته چه تغییری کرده‌اند؟
  • بیشترین فروش شما از کدام گروه از مشتریانتان بوده است؟ ( قانون 80-20 معمولا صادق است به صورتی که، 80 درصد از فروش شما، از 20 درصد مشتریاننان حاصل می‌شود. )
  • چه نوعی از مشتریان برای توسعه تجارت شما مفیدند؟ ( این گزینه کاملا اختیاری است زیرا شما ممکن است بخواهید نوع خاصی از مشتریان خود را، برای گسترش بازارهای دیگری در نظر بگیرید. )

بهتر است هرچه سریعتر شروع به جمع‌آوری گزارش کاملی از داده‌ها و اطلاعات فروش خود کنید زیرا تنها با استفاده از این اطلاعات است که می‌توانید مراحل پروسه فروش خود را، از اولین تعامل با مشتری تا بستن قرارداد، به درستی طی کنید.

 

به پروسه فروش خود نظم ببخشید

پس از بازبینی تحلیل‌ وضعیت فروش، زمان آن رسیده است که با ایجاد تغییراتی روند فروش خود را سازمان دهید. سعی کنید برای سوالات زیر جواب‌هایی دقیق و درست ارائه دهید:

  • چه مراحلی از روند فروش موفقیت‌آمیز نیستند و آیا می‌شود این مراحل را حذف و یا اصلاح کرد؟
  • از چه نوع ابزار‌های بازاریابی استفاده می‌کنید و کدامیک به روز و مفید نیستند؟ آیا نیازی به تغییر آنها است؟
  • موارد بازاریابی برند خود را، اعم از بروشور‌ها، متون جهت معرفی برند و غیره را، پیوسته ارزیابی کنید. آیا می‌توانید آنها را روان، واضح و منظم‌تر کنید؟

به وضوح پروسه فروش شما باید قابلیت همگام و سازگار شدن با نیازهای مشتریانتان را داشته باشد. هر فروش به معنای شناخت بیشتر مشتریان است. بنابراین از این دانش استفاده کنید تا بتوانید پیوسته پروسه فروش خود و متعاقبا نرخ تبدیل را ارتقا دهید.

 

هدف‌های بزرگ را در سر بپرورانید!

اکنون که زمان زیادی از سال جدید نگذشته است شاید زمان مناسبی باشد تا برای آینده تجارت خود نیز برنامه‌ریزی کنید. برای مثال آیا می‌خواهید در کنفرانس بازاریابی‌ای شرکت یا سخنرانی کنید؟ آیا مشتریان خاصی را در نظر دارید که بخواهید بیشتر بر رویشان توجه و سرمایه‌گذاری کنید؟  آیا میخواهید با بازاریابان جدیدی همکاری کنید؟و در آخر آیا محصول جدیدی را برای معرفی در نظر دارید؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم بازبینی پروسه فروش مانند خانه‌تکانی بهاره، می‌تواند برای تجارت شما نیز مثمرثمر واقع شود. به هر حال شما باید پیوسته تمامی مراحل و روند‌های جاری تجارت خود را بررسی و تحلیل کنید، تا چشم‌اندازی واضح‌تر از آینده تجارت خود بدست آورید و در نتیجه تصمیمات بهتری بگیرید.

 

 

منبع:  smallbiztrends.com

 

صدای شما را می‌شنویم