شناسایی مزیت های نسبی ، عامل توسعه و پیشرفت

شناسایی مزیت های نسبی ، عامل توسعه و پیشرفت

مدیر عامل هلدینگ طرفه نگار در مصاحبه ای با روزنامه عصر اقتصاد گفت: برای پیشرفت و توسعه باید دید که مزیت های نسبی مان چیست. مزیت نسبی کشور ما نیروی جوان و زبده و درشرایط کنونی نرخ دلار و هزینه پایین تولید است و باید برای توسعه از این مزیت ها نهایت استفاده را کرد. 

شناسایی مزیت های نسبی، عامل توسعه و پیشرفت

شهرام شکوری در توصیف مراحل شکل گیری و عرضه نرم افزار هلو چنین گفت: در سال 1375 در یک محیط دانشجویی به صورت یک استارت آپ شکل گرفت و با کمک سه نفر از هم کلاسی ها، یک نرم افزار حسابداری نوشتیم و تحت ویندوز به بازار عرضه شد و یکی از دلایل موفقیت آن وجود نوآوری در آن بود.

وی در مورد نوآوری این نرم افزار ادامه داد: یکی از آن نوآوری ها که در کشور بی سابقه بود، این بود که برای اولین بار در کشور توانستیم مشاغل مختلف را سفارشی سازی کنیم و هر شغلی نرم افزار مخصوص خود را استفاده کند. در حال حاضر 220 شغل را پوشش داده ایم و توانستیم  70 درصد بازار اصناف را در اختیار بگیریم و 30 درصد مابقی مشتریان ما شرکت ها و تولیدی ها هستند و جمعا 650 هزار کاربر و 43 درصد بازار را در اختیار داریم.

مدیر عامل هلدینگ طرفه نگار ادامه داد: هلدینگ ما 6 شرکت و 14 استارت آپ را در زیر مجموعه خود دارد .

6 شرکت ما شامل برند هلو، خدمات پشتیبانی که حدود 300 نفر نیروی انسانی در این بخش مشغول به کار هستند، کال سنتر که روزی 3000 تماس را پشتیبانی می کنیم که بیشتر در زمینه مسئولیت اجتماعی و مشتریان است .

شکوری در مورد گسترش بازار هلدینگ خود توضیح داد: در سال 85 شرکت آموزشی تاسیس کردیم که هم آموزش نرم افزار حسابداری هلو را پوشش می دهد و هم آموزش های مدیریتی ، مالی و سازمانی و بالاخص آموزشهای تکنولوژی را بر عهده دارد..

از دیگر شرکت ها و زیر مجموعه های ما در جهت گسترش بازار، تاسیس شرکت های سخت افزاری، شبکه تاردیس و اسپاد است که دارای 12 هزار کاربر است که بیشتر سازمان های بزرگ و دولتی یا لینک شده مشتری آن هستند. راه اندازی مرکز کارآفرینی و نوآوری طرفه نگار که از سال 94 تاسیس شده  و  با هدف حرکت با تکنولوژی و پشتیبانی و حمایت از استارآپ ها است که خود دارای 14 استارتاپ است و سبب ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان ما می کند .

شکوری در مورد علل معروفیت برند هلو گفت: یک از دلایل این معروفیت این است که هلو برند اولمان است و خود هلو نوآوری های خاصی داشته است و تعداد کاربران آن هم مزیت بر علت شد. در سال های اولی که آن را ارائه دادیم، توانستیم تغییر بسیارخوبی در فضای حسابداری ایجاد کنیم. یکی از مهم ترین تغییرات ایجاد شده این بود که این نرم افزار تحت ویندوز ارائه شد و  توانستیم از نظرتکنولوژی زیر ساخت های قوی ایجاد کنیم و از آن مهم تر این که حسابداری را تغییر دادیم؛ به طور مثال، قبل از این مرسوم بود که طبق سند، ضمایم را وارد می کردند و  ما در این نرم افزارعکس آن را عملیاتی کردیم و ابتدا ضمائم را وارد کرده و سپس نرم افزار به صورت خودکار سند حسابداری و طراز دو ستونی، چهارستونی، شش و حتی هشت ستونی صادر و قیمت تمام شده کالا را محاسبه می کند . ما توانستیم یک سیستم حسابداری حرفه ای را در کنار یک جریان عادی برای کاربر ایجاد کنیم. یکی دیگر از این نوآوری ها این بود که ما حدود 2000 گزارش مختلف برای شرکت ها طراحی کردیم. تمام این تکنولوژی های و خلاقیت های به کار برده شده در این نرم افزار باعث محبوبیت هلو شد .

نام، معرف برند است

مدیر عامل طرفه نگار در مورد اهمیت برند سازی اظهار کرد: همیشه به استارت آپ ها توصیه می کنم که برند و برندسازی را جدی بگیرید. شرکت، مانند انسان و اسم معرف آن است و زیبایی اسم تاثیر بسیار زیادی در معرفی کالا و خدمات دارد. شعار ما در نرم افزار هلو این است که هلو، ظاهر زیبا و هسته محکم دارد و علت انتخاب این نام راحتی و آسانی و در عین حال سرسختی نرم افزار است و در راستای شعار خود این نام را برگزیدیم.

شکوری در مورد سرمایه اولیه شروع کار خود عنوان کرد:  20 سال پیش که کار را شروع کردیم، با سرمایه اندک بود و سعی می کردیم از فروشمان تغذیه کنیم و 2 سال اول درآمد قابل توجهی نداشتیم و اگر در جای دیگری استخدام می شدیم، حقوق بیشتری دریافت می کردیم . هر زمانی هم که از لحاظ مالی کم می آوردیم، جای دیگری کار می کردیم و پروژه ای بر می داشتیم تا رفع امور کنیم . به مرور نرم افزار جا افتاد و توانستیم توسعه پیدا کنیم.

آینده نگری، آینده پژوهی و نوآوری

این فعال حوزه نرم افزار در مورد راه های حفظ بازار و جایگاه محصولات خود، این چنین گفت: برای حفظ موقعیت خود، آینده نگاری، آینده پژوهی و نوآوری جز برنامه های ماست. واقعیت این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، تکنولوژی و فناوری می آید و تغییرات عجیب و خاصی را در تمام کسب و کارهای جهان ایجاد می کند؛ تغییرات وحشتناک دوست داشتنی. کمک به بهبود کار و زندگی و از طرف دیگر بحث امنیت اطلاعات وجود دارد. یکی از دلایل تاسیس مرکز کارآفرینی طرفه نگار،  به همین دلیل است و در پی این هستیم که چگونه تکنولوژی را وارد سازمان کنیم و در کنار آن  واحد R&D را بنا کردیم تا بتوانیم ابعاد مختلف تکنولوژی را بررسی کنیم .

شکوری در مورد نحوه برخورد با تکنولوژی گفت: باید دید تکنولوژی به کدام سمت می رود و ما چه عکس العملی باید داشته باشیم. هلدینگ ما برای حرکت در راستای تکنولوژی روز، دو استارتاپ را ایجاد و نسخه جدید هلو را تا یک ماه آینده عرضه می کند و این شروع یک جریان است.

اختلاف تکنولوژی با دیگر کشورها نداریم

مدیر عامل طرفه نگار در مورد رقابتی بودن نرم افزارهای داخلی با مشابه خارجی خود توضیح داد: طبق پروژه ای که در بهار امسال در زمینه استراتژی توسعه و شکاف تکنولوژی شرکت های مطرح ایران با دیگر کشورها در زمینه نرم افزار مالی انجام دادم، به این نتیجه دست یافتم که ما اختلاف تکنولوژی با دیگر کشورها نداریم و باید بررسی شود که این شکاف بین بازار در چیست؟

وی ادامه داد: زمانی که روش یکی است، زبان برنامه نویسی، ابزار تحلیل طراحی و معماری بسیار نزدیک به هم است؛ باید دید که چرا ما حتی در تامین بازار داخلی خود هم ناتوان هستیم. به این نتیجه می رسیم که عوامل دیگری چون عوامل مدیریتی ، اجتماعی و فرهنگی دخیل هستند. ما در کشور مشکل تکنولوژی و دانش آموخته ها نداریم و تا بخواهید مشکلات مدیریتی داریم.

شکوری افزود: مشکل دیگر، دانش آموخته های ما هستند که بعد از فارغ التحصیلی در حد آکادمیک بسیار مهارت دارند، ولی در عمل چیزی نمی دانند.

اولی ها، برنده اند

قانون تکنولوژی می گوید که اولین های هر محصول برنده اند؛ پس اگر ما لبه تکنولوژی هستیم پس چرا نتوانسته ایم اولین باشیم.  یکی از دلایل آن این است که ما از تکنولوژی دیگر کشورها استفاده می کنیم و بسیار متفاوت است با زمانی که خودمان یک سیستم عامل بنویسیم و وقتی نمی توانیم اجرایی کنیم ما چیزی برای گفتن نداریم . از نظر لبه تکنولوژی بسیار با هم فاصله داریم، ولی از نظر استفاده و کاربرد یکی هستیم.

شکوری در مورد نبود حمایت از تکنولوژی در کشور بیان کرد: در جلسه ای قرار بود سهم شرکت های دانش بنیان در برنامه ششم مشخص شود و در آن جلسه به جای صحبت در این زمینه ما به مسائل بیمه، دارایی و دیگر مشکلات پرداختیم .

طراح نرم افزار هلو ادامه داد:  باید تمام مشکلات صنعت تک تک بررسی و حل شوند و این کار با تکنولوژی و فناوری اطلاعات امکان پذیر است و برای شفاف سازی ، کاهش بروکراسی و افزایش سرعت ، باید یک پنجره واحد ایجاد شود.

بخش خصوصی را حمایت کنیم

شکوری گفت: با چیزی که مستحق آن هستیم، بسیار فاصله داریم . ما دارای پتانسیل های بسیاری، چون فارغ التحصیلان و جوانان هستیم. نقش دانشگاه، صنعت و تعامل این دو و دولت که باید دانشگاه را به سمت نیاز صنعت پیش ببرد به خوبی محسوس است. بخش خصوصی در این سال ها بسیار خوب عمل کرده است و با حمایت از این بخش می توان شاهد پیشرفت های قابل توجهی بود.

مدیر عامل طرفه نگار در مورد بازارهای خارجی هلدینگ خود گفت: در کشورهای دیگر 4000 کاربر داریم، اما هدفمند نبوده اند.

وی دلیل این امر را  نبود تطابق در استانداردهای داخلی ما  با دیگر کشورها دانست و افزود:  در حال راه اندازی چند شرکت در دیگر کشورها در پی کسب بازار آنها هستیم .

شناسایی مزیت های نسبی

شکوری در مورد راه های پیشرفت  بیان کرد: برای پیشرفت و توسعه باید دید که مزیت های نسبی مان چیست . مزیت نسبی کشور ما نیروی جوان و زبده و درشرایط کنونی نرخ دلار و هزینه پایین تولید است و باید برای توسعه از این مزیت ها نهایت استفاده را کرد.

تحریم ها فرصت اند!

وی در مورد تاثیر تحریم ها بر کشور گفت: تحریم ها کار را مشکل کرده اند. سرعت کم شده  و مسائل و مشکلات زیاد شده اند؛ اما تحریم های داخلی بسیار ضربه زننده تر هستند. ما برای تامین قطعات مشکل خاصی نداریم،  ولی تحریم های داخلی مانع ادامه کار می شوند و اگر مسائل داخلی را حل کنیم، تحریم یک فرصت است.

شهرام شکوری در پایان صحبت های خود گفت: ما وارد فضای تکنولوژی شده ایم و تکنولوژی در حال حرکت است و نمی توان جلوی آن ایستاد و کشوری موفق است که بر تکنولوژی سوار شود. دولت شرکت های خصوصی را ببیند و حمایت کند. جریان نقدینگی کشور بسیار عظیم است و وارد هر مقوله ای شود آن را چند برابر می کند و چرا این جریان نقدینگی در تولید وارد نمی شود تا ارزش افزوده ایجاد کند و المان های تولید بالا برود و رفاه ایجاد شود؟ بهتر است  وام به تولید داده شود و موانعی چون بیمه، دارایی و .. مرتفع شوند.

هر کشوری باید برای پیشرفت  مزیت های نسبی  خود را شناسایی کند و بداند که چه  پتانسیلی دارد و فضای تولیدی اش چگونه است.

نظرات کاربران
فروشگاه اینترنتی
مشاوره فروش 021 22 22 11 42
پشتیبانی تلفنی 021 23067
درخواست پشتیبانی آنلاین