توسعهی یک کسب و کار کوچک امر ساده ای نیست. هنگامی که دریابید تنها با افزایش ساعات کاری مشکل حل نمیشود، چالش شما آغاز شده است. موفقیت در کسب و کار کوچک شما بستگی به کوششتان در تنوع روشهای توسعهدهنده دارد. یعنی دقت نظر از مرحلهی استخدام کارکنان تا مرحلهی بازاریابی و فروش ضروری است.
قطعا فرآیند توسعه، یک شبه اتفاق نمیافتد؛ ما در اینجا به 9 نکته اساسی برای توسعه کسب و کارهای کوچک میپردازیم. این کار طبعاً وقت و کوشش زیادی میطلبد، اما مطمئن باشید که در نهایت، نتایجِ به دست آمده رضایتبخش خواهند بود.
چگونه کسب و کار کوچک خود را توسعه ببخشید
نیازهای مشتریان را بشناسید
کیفیت محصولات و خدمات شما، به سادگی از راه شناخت نیازهای مشتریان و داشتن چشماندازی مناسب، قابل ارتقا است. یک راه شناخت این نیازها، تحقیق و بررسی است.
شما باید به طور پیوسته از مشتریان بخواهید که بازخوردهایی صادقانه و یا حتی سختگیرانه دربارهی محصولتان بدهند. این بهترین راه برای ورود به دنیای افکار مشتری است. به این صورت به سادگی میتوانید متناسب با خواستههای رایجِ بازار، محصولاتتان را عرضه کنید. علاوه بر آن، خواهید دانست که تجارت خود را باید به چه سمتی و سویی سوق دهید.
با توسعهی خدمات، برای مشتریان ارزش قائل شوید
حتی اگر شما محصولی پیشرو به بازار ارائه دهید، سطح خدمات پایین به مشتری، به تدریج نارضایتیهایی به بار خواهد آورد. با توجه به میزان رضایت مشتری، میتوانید او را به سوی احساس خاص بودن هدایت کنید.
مشتریان باید همواره احساس کنند که شما برای آنان ارزش بسیاری قائلید. هر زمان مشکلی داشتند، آسانترین راه حل را پیش رویشان بگذارید. هر وقت به پرسشی برخوردند، برای پاسخگویی به آنها، از وقت خود دریغ نکرده و البته سعی کنید همواره در دسترس آنان باشید. زمانی که مشتریان با معضلی مواجه شوند، نباید بابت مراجعه به شما احساس معذب بودن به آنها دست دهد. شبکههای اجتماعی بستر بسیار مناسبی برای تعامل با مشتریان و شنیدن مشکلات آنها است. کافی است خدماتی رضایتبخش به آنها ارائه دهید تا تجارت شما را به دیگران نیز معرفی کنند.
از مشتریان وفادارتان تقدیر کنید
همانطور که همواره گفتهایم، برای یک تجارت، دارا بودن تعداد کمی مشتری وفادار به مراتب از تعداد بالای مشتریان موقتی، مهمتر است. هنگامی که رقبای شما میخواهند مشتریانتان را “بربایند”، قطعا وفاداری آنها است که تجارت شما را نجات میدهد. به خاطر وفاداری مشتریان پیشین خود، دچار غرور کاذب نشوید. ممکن است مشتریان به سادگی جذب گزینههای وسوسهانگیز رقبا شوند و شما را رها کنند.
به پاس وفاداری، برای آنها هدایایی قائل شوید. اگر حراج یا پیشنهاد ویژهای پیش رو دارید، قبل از دیگران این مشتریانِ باوفا را در جریان قرار دهید. با این استراتژیها مشتریان متوجه خواهند شد که شما قدردان وفاداری آنها هستید.
تبلیغات مجازی خود را وسعت دهید
بیشک فضای مجازی ابزار بسیار قدرتمندی است. به لطف دیجیتال مارکتینگ، میتوانید در عرض یک دقیقه صدها یا هزاران بازدید از محصولتان را به دست آورید. پس با حضور در شبکههای اجتماعی، چهرهی معتبرتری برای تجارت خود بسازید. ارزشمندترین ویژگی تبلیغات آنلاین در مقایسه با انواع تبلیغات دیگر، قیمت پایین آن به همراه مشتریان زیادی است که با خود میآورد.
از طرفی شنیدن و خواندن نظرات خریداران در فضای مجازی، شما را با شیوهی کسب رضایتشان آشنا میکند. دقت کنید که هرگز نباید در جریان نظرات مشاجرهگونهی مصرفکنندگان وارد شوید. تنها با ملایت و نگاه مثبت، گوش شنوای آنها باشید.
کارکنان را از اهداف اساسی تجارتتان آگاه کنید
کامیابی کسب و کار کوچک شما، به عملکرد کارکنان نیز وابسته است. ایجاد یک تیم کارآمد و مجرب، کلید تضمینی برای رونق کار شما است.
از بهترین روشها برای تشویق کارکنان سختکوش، هدفگذاری برای آنها است. اینکه آنها کار را تنها یک پدیدهی درآمدزا ببینند، کسالتآور است و از آنها نیروی پیشبرندهای برای تجارت شما نمیسازد.
معمولا کارکنان موثر نیاز دارند با سیاستگذاریهای شما، احساس کنند در یک تیم با ارزشهای گروهی بزرگ هستند. به بیان سادهتر آنها همواره باید از اهداف بزرگ تیم باخبر باشند. اینجاست که یک نام تجاری میتواند اینگونه احساسات، یعنی متعلق بودن به یک تیم را ایجاد کند. ساختن یک نام تجاری تنها به منظور جذب انحصاری مشتری نیست؛ در واقع هدف ویژهی دیگر، فراخواندن افراد توانا به سوی تجارت شماست.
همچنین شما باید به نیازهای کارکنانتان گوش فرادهید. فراموش نکنید که میتوانید با شماری از تمرینهای جمعی، آنها را در زمینهی فعالیت موثر فردی در قالب تیم، آموزش دهید. کارکنان را به جلسات آموزشی و سمینارها بفرستید تا بانک اطلاعاتیشان بهروز شود.
در رویدادهای شبکهسازی شرکت کنید
اگر به شما شانسی برای حضور در یک رویداد شبکهسازی داده شد، حتما فرصت را غنیمت بشمرید. این فرصتی برای گسترش شبکهی ارتباطات شماست. بسیاری از کارآفرینان از اهمیت این رویدادها غافلند. شما آگاه باشید! ایجاد ارتباطات در تجارت، از مهمترین مسائل است.
رویدادهای شبکهای مانند کنفرانسها یا وبینارها، بهترین راه برای پل زدن به افراد بانفوذ است. آنجا میتوانید نیروی کار، مشتری و یا حتی سرمایهگذارانی برای تجارت خود پیدا کنید.
یک هویت و چهرهی اجتماعی برای کارتان ایجاد کنید
کار شما باید یک جهتگیری و هویت خاص داشته باشد. به این صورت میتوانید تصویر بیرونی خوبی از خودتون ارائه دهید. برای مثال مردم اگر بدانند که با پولی که به کالای شما میدهند در یک عمل خیر هم شریک میشوند، حتما حمایتتان میکنند.
اینکه کارتان تنها ظاهر یک شرکت پول به جیبزن را نداشته باشد، برای مشتریان بسیار شیرین است. این روزها مردم میخواهند با شرکتها فرای تأمین نیازشان، ارتباط عاطفی بگیرند. اینجاست که هویت و صورت بیرونی نام تجاری شما، اهمیت خود را نشان میدهد. آیا شما از هیچ سازمان خیریهای حمایت میکنید؟ آیا هدفی در راستای ایجاد جهانی بهتر دارید؟
از دریافت وام به منظور ایجاد سرمایه نترسید
اگر به عنوان یک کارآفرین تجارتی را به راه انداختهاید، برای به چرخه انداختن آن نیازمند ایجاد سرمایهاید. حتی برای ارتقای سطح کار، به پول نیاز دارید. پس از وام گرفتن نترسید.
هشدار: فراهم آوردن اعتبارات، مدارک و شرایط لازم برای دریافت وام از یک موسسه و بانک معتبر، هر چقدر هم برای شما زحمتآفرین باشد، به ریسک وامهای سریع اما پرخطر نمیارزد!
بازده هر یک از روشهای فوق را ارزیابی کنید
در نهایت شما خواهید فهمید که کدام روش بر شرایط حاکم بر تجارت شما تاثیرگذارتر است. اگر روشی اثر سوء به همراه داشت، حذفش کنید. چون هدف نهایی، افزایش اعتبار کار شماست.
در پایان، یقینا شاهد توسعهی کسب و کار کوچک خود خواهید بود. البته صبور بودن را فراموش نکنید. فاکتور سختکوشی و مبارزه با موانع را هم از قلم نیندازید. نتایج مثبتی که در آرزویشان بودید، منتظر شما هستند!
منبع: smallbiztrends.com