بازاریابی محتوایی (یا همان کانتنت مارکتینگ) چیست؟

بازاریابی محتوایی (یا همان کانتنت مارکتینگ) چیست؟

کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوایی به معنای تولید محتوای ارزشمند و جذاب و البته به منظور استفاده‌های تبلیغاتی است. در واقع نوعی بازاریابی اینترنتی است که در آن محتوا نقش اصلی را ایفا می‌کند. در این روش، با تولید و ارائه‌ی محتوای ارزشمند، سایت پربار و قدرتمندی ساخته و همچنین با انتشار آن مطالب در شبکه‌های اجتماعی، مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب می‌کنید.

وقتی از محتوا صحبت می‌کنیم، منظورمان فقط محتوای متنی نیست. مقاله، اخبار و گزارش، عکس، تصاویر گرافیکی، انیمیشن، ویدیو، کتاب‌های الکترونیکی و هر فرمت دیگری که مخاطب با آن روبه‌رو شود، محتوا محسوب می‌شود.

مزایای کانتنت مارکتینگ چیست؟

کانتنت مارکتینگ برای شما نتایج فوق‌العاده‌ای خلق خواهد کرد که اگر از آن‌ها مطلع باشید، محال است فکر بازاریابی محتوا از سرتان بیرون بیاید و دائماً تشنه‌ی استفاده از آن خواهید بود.

بازاریابی محتوایی، کم‌هزینه و مقرون به صرفه است

بازاریابی محتوایی نسبت به بسیاری از روش‌های بازاریابی و تبلیغاتی سنتی، در حین اینکه مخاطبان زیادی را به همراه می‌آورد، هزینه‌های کمتری را به شما تحمیل می‌کند. در حالی که برای یک تبلیغ محیطی موقت باید هزینه‌های گزافی را متحمل شوید، می‌توانید با صرف هزینه‌ی کمتر، محتواهای ارزشمندی خلق کنید که همیشگی و دائمی باشند و مخاطبان زیادی را به سمتتان هدایت کنند.

بازاریابی محتوایی، منجر به فروش بیشتر می‌شود

انتشار پست‌های مفید و جذاب در سایتتان به طور مدام، کاری می‌کند که با گذشت زمان ترافیک بیشتری به دست آورید که این موضوع در نهایت منجر به فروش بیشتر محصولات و خدماتتان می‌شود. طبق گفته وبسایت HubSpot، شرکت‌هایی که بیش از 16 پست وبلاگ در هر ماه منتشر می‌کردند، نسبت به شرکت‌هایی که فقط 4 پست یا کمتر منتشر می‌کردند، تقریباً 3.5 برابر بازدید بیشتر کسب کرده‌اند؛ درنظربگیرید که با افزایش مخاطبان، حضور تعداد افرادی که قصد خرید دارند هم بالا می‌رود. حتی بسیاری از افرادی که هنوز برای خرید، تصمیم قطعی نگرفته‌اند، ممکن است با دیدن محتوای جذاب شما ترغیب شده و تصمیم قطعی خود را برای خرید بگیرند. پس برای بهبود ترافیک وبسایتتان، حتما یک برنامه زمان‌بندی‌شده ترتیب دهید و طبق آن، محتوای باکیفیت و ارزشمند تولید کرده و منتشر کنید.

با کانتنت مارکتینگ، آگاهی مردم را نسبت به برندتان بالا می‌برید

آگاهی از برند یا Brand Awareness یکی از مهم‌ترین اهداف بازاریابی محتوایی است. مشتریان بسیار زیادی هستند که خدمات و محصولات شما برای‌شان بسیار مفید است، اما هنوز شما را نمی‌شناسند. با تولید محتوای موثر فرصتی ایجاد می‌کنید تا افرادی که خدمات شما برای‌شان جذاب است، با شما آشنا شده و تبدیل به مشتریان بعدی‌تان شوند.

بازاریابی محتوایی، اعتماد مشتریان را جلب می‌کند

اگر تنها به تبلیغ محصولات خود بپردازید، کاری انجام می‌دهید که مشتریانتان از آن خوششان نمی‌آید؛ یعنی توجه صرف به خودتان و بی‌توجهی به مشتریان. این کار مردم را نسبت به شما بدبین و دلزده می‌کند. اما اگر محتوایی تولید کنید که به مخاطبانتان چیزی آموزش دهد یا برای‌شان سرگرم‌کننده باشد، حس بهتری در آن‌ها به وجود می‌آورید که همین حس دلنشین، اعتماد آن‌ها را نسبت به شما بالا می‌برد. چه چیزی بهتر از مشتریانی که به شما اعتماد داشته و وفادار هستند؟

شاخص کلیدی عملکرد بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا نیز مثل هر شغل دیگری دارای شاخص‌های کلیدی عملکرد است. شاخص کلیدی عملکرد، یک متغیر قابل اندازه‌گیری است که به ما نشان می‌دهد در رسیدن به اهدافمان چقدر موفق عمل کرده‌ایم.

در بازاریابی محتوایی نیز می‌توانیم میزان موفقیتمان را با شاخص‌های عملکردیِ مشخصی بسنجیم.

چند نمونه از این شاخص‌های کلیدی عملکرد عبارتند از:

  • میزان بازدید از صفحات یا پست‌ها
  • تعداد دانلود فایل‌ها
  • میزان زمانی که مخاطب صرف گشت و گذار در وبسایت کرده
  • تعداد به‌اشتراک‌گذاری پست‌ها
  • میزان تعامل و کامنت‌ها از طرف مخاطبان
  • تعداد فالوورها و دنبال‌کنندگان
  • درصد رشد تعداد فالوورها، تعداد دانلودها و بازدید از صفحاتتان – یا هر مشخصه‌ی دیگری – در بازه‌ی زمانی مشخص

 

مراحل بازاریابی محتوایی

  • استراتژی بازاریابی محتوایی‌تان را طراحی کنید
    پیش از شروع بازاریابی محتوایی، لازم است استراتژی خود را تعیین کنید تا بتوانید از موفقیت بازاریابی محتوایی‌تان مطمئن شوید. برای طراحی استراتژی بازاریابی محتوایی‌تان باید این سوالات را از خود بپرسید:
    • دلیل شما برای انجام بازاریابی محتوایی چیست؟
    • مخاطبان محتوای شما چه کسانی هستند؟
    • محتوای شما چگونه می‌تواند پاسخگوی سوالات و نیازهای مخاطبان باشد؟
    • محتوای شما نسبت به محتوای رقبایتان چه مزیتی دارد؟
    • باید چه نوع محتوایی تولید کنید؟

پرسیدن سوال اول می‌تواند چیزهای زیادی را برای شما مشخص کند. با پاسخ به سوال اول، نوع محتوایی که باید تولید کنید و کانال‌ها و صفحاتی که باید محتوایتان را در آن‌ها به اشتراک بگذارید برای‌تان مشخص می‌شود.

در انتها و پس از تعیین و شناخت مخاطبانتان (مثل شرایط سنی و نیازهایی از مخاطبان که قرار است در موردشان تولید محتوا کنید) باید علاقه‌مندی‌های مخاطبان را شناسایی کرده تا با توجه به آن، تصمیم بگیرید چه محتوایی مناسب‌تر است.

تعیین کلمات کلیدی را از یاد نبرید

پس از تعیین استراتژی کانتنت مارکتینگ که اولین مرحله بازاریابی محتوایی است، مرحله‌ی بسیار مهمی که هرگز نباید آن را از یاد ببرید، تعیین کلمات کلیدی است. باید روی کلمات کلیدی حسابی کار کنید، چون تعداد مخاطبانی که شما را پیدا می‌کنند و به شما جذب می‌شوند، به شدت به این موضوع بستگی دارد.

یک سیستم مدیریت محتوا در نظر بگیرید

حالا لازم است سیستمی برای مدیریت محتوا داشته باشید تا بتوانید همه‌ی محتواهایی که تولید و بارگذاری کرده‌اید را مدیریت کنید. سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) و یا CMS، سیستمی است که به منظور مدیریت ساده‌ی محتوای وبسایت به کار می‌رود و به شما این امکان را می‌دهد که برنامه‌ریزی، تولید، انتشار و بازخوردها را مدیریت کنید و آن را طبق برنامه موردنظرتان پیش ببرید.

آیا بازاریابی محتوایی برای شما مفید خواهد بود؟

بسیاری از کسب و کارها درباره اثربخشی محتواها تردید دارند و همواره دغدغه‌ی این را دارند که آیا کانتنت مارکتینگ برای آن‌ها موثر خواهد بود یا بهتر است به سراغ تبلیغات کلیکی و امثال آن بروند؟

امروزه 91 درصد از بازاریابان B2B و 86 درصد از بازاریابان B2C از بازاریابی محتوایی بهره می‌برند. تعجب‌برانگیز نیست اگر بگوییم که مخاطبان و مشتریان هم این موضوع را دوست دارند.

شک نکنید همین حالا که شما مشغول خواندن این مطلب هستید، رقبایتان در حال بهره بردن از بازاریابی محتوایی هستند.

اگر مخاطبان هدف شما در همین لحظه در حال مطالعه‌ی ایمیل‌های شخصی‌سازی‌شده باشند و بدانند که هر زمان به سوالی بربخورند، می‌توانند با مراجعه به وبسایت رقبایتان اطلاعات مورد نیازشان را به دست آورند، پس شما درست وسط یک دردسر هستید.

یکی از مهم‌ترین دلایل برای انجام کانتنت مارکتینگ، این است که از برندتان در حوزه‌ی کاری خودتان چهره‌ی قدرتمندی بسازید. پس قدرت بازاریابی محتوایی را دست کم نگیرید و تا دیر نشده، بازاریابی محتوایی خود را شروع کنید.

صدای شما را می‌شنویم