راهبردهای توسعه بازارهای جهانی و صادرات

راهبردهای توسعه بازارهای جهانی و صادرات

شهرام شکوری – مؤسس و رئیس هیات مدیره گروه شرکت های طرفه نگار، مبتکر نرم افزار هلو

در دنیای پیشرفته امروز، بازاریابی جهانی دیگر فقط مختص برند های بزرگ و شناخته شده نمی باشد. در واقع حضور جهانی برای هر کسب و کاری با بکارگیری استراتژی خلاق و درک بازارهای جهانی امکان پذیر است. در حال حاضر، با گسترش اینترنت، حتی مشاغل کوچک نیز می توانند محصولات خود را به مصرف کنند گان در هر جای دنیا برسانند. بازاریابی جهانی به منظور انطباق با شرایط سایر کشورها تعریف می شود. البته باید توجه داشت که بازاریابی جهانی چیزی فراتر از فروش محصول یا خدمات در سطح جهانی است، در حقیقت یک فرآیند کامل برنامه ریزی، ایجاد، موقعیت یابی و تبلیغ محصولات شما در یک بازار جهانی است. حضور در بازارهای جهانی، زمانی که به درستی انجام شود مزایای زیادی به همراه خواهد داشت:

اول، می تواند اثربخشی محصول یا خدمات شما را بهبود بخشد. دلیل این امر این است که هرچه بیشتر رشد کنید، بیشتر یاد می گیرید و هرچه سریعتر یاد بگیرید، در تولید محصولات یا خدمات جدید موثرتر عمل می کنید. دوم، شما دارای یک مزیت رقابتی قوی هستید. شرکت ها به راحتی می توانند در بازارهای محلی حضور یابند، اما تعداد کمی از شرکت ها هستند که بتوانند این کار را در صحنه جهانی انجام دهند. از این رو، اگر رقبای شما نتوانند مانند شما در بازارهای جهانی رقابت کنند، شما به نیرویی قدرتمند در صنعت خود تبدیل شده اید! سوم، شما آگاهی مصرف کننده از برند و محصول یا خدمات خود را افزایش می دهید. از طریق اینترنت، مصرف کنند گان می توانند پیشرفت شما در جهان را رصد کنند.

در حقیقت پیشرفت شرکت ها در بازاریابی جهانی کاملاً تدریجی صورت می گیرد. در مرحله اول فعالیت های شرکت ها در بازار داخلی آن ها متمرکز است. در مرحله دوم شرکت همچنان در داخل کشور تمرکز دارد اما صادرات نیز دارد. در مرحله سه، این شرکت متوجه شده است که باید خود را با بازارهای خارج از کشور تطبیق دهد. تمرکز به سوی بازارهای چند ملیتی حرکت می کند. مرحله چهارم و آخرین مرحله زمانی است که شرکت برنامه ها و محصولات خود را برای ارائه به بازارهای جهانی گسترش می دهد. به طور قطع، هیچ دوره زمانی مشخصی برای این روند تکامل وجود ندارد. در ادامه چهار نکته مفید برای شروع توسعه استراتژی جامع بازاریابی جهانی آورده شده است.

  • بازار را بشناسید.

به محض این که برای اولین بار تصمیم بگیرید بازاریابی خود را در سطح جهانی گسترش دهید، باید ابتدا محیطی را که با آن کار می کنید درک کنید. هر منطقه از جهان هنجارها و رفتارهای متفاوتی دارند. باید حتماً در مورد اینکه چگونه با آن ها ارتباط بگیرید و چه چیزی در آن کشور مناسب است و موارد دیگر تحقیق کنید و دریابید که چگونه آن بازار به استراتژی بازاریابی شما پاسخ می دهد تا بیشترین جذب را از مخاطبان جدید خود داشته باشید.

  • یک برنامه استراتژیک بازاریابی تهیه کنید.

موفقیت در یک محیط جهانی به معنای تغییر ساده زبان بازاریابی شما نیست. شما به برنامه استراتژیک بازاریابی جهانی نیاز دارید که با کسب و کار داخلی خود نیز مطابقت داشته باشد، اما باید بر اساس نیاز منطقه ای که در آن بازاریابی می کنید، تنظیم شود. بعد از اینکه از منظر جهانی بینشی پیدا کردید، می توانید نقشه ای را برای مسیر عملکرد خود ترسیم کنید. برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی جهانی خوب، باید بتوانید به این سوالات پاسخ دهید: “در یک بازار بین المللی چه چیزی را می خواهم به دست آورم؟”، “نقاط قوت و ضعف شرکت من برای آن بازار چیست؟”، “چگونه می توانم با چالش های موجود در بازار مقابله کنم؟”، “چه پتانسیلی در این بازار خواهم داشت؟” پس از مشخص شدن اهداف خود، می توانید طرحی را تهیه کنید که شامل استراتژی اصلی و تاکتیک های دستیابی به آن اهداف باشد.

  • رویکرد بازاریابی خود را سفارشی کنید.

شما به احتمال زیاد تصمیم خواهید گرفت که بازاریابی جهانی خود را به صورت آنلاین آغاز کنید تا به مخاطبان جهانی دست یابید و کسب و کار خود را در آنجا متمرکز کنید. اما به یاد داشته باشید که آنچه برای جلب مخاطبان داخلی شما مثمر ثمر بوده است، ممکن است ترجمه خوبی در خارج از کشور نداشته باشد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که ابتکارات خود را متناسب با مخاطبی که سعی در جذب آن دارید، ایجاد کنید تا تجربه ای سفارشی برای آنها ایجاد کنید. آنچه در یک کشور یا یک منطقه خوب کار کند، ممکن است در بازارهای دیگر نتیجه مشابهی نداشته باشد. برای بازاریابی محصول یا خدمات خود، نیازهای آن منطقه خاص را بررسی کنید و رویکرد خود را برای آن محیط شخصی سازی کنید. شما باید در مورد بازارهایی که هدف قرار داده اید تحقیق کنید تا اطمینان حاصل کنید که از بهترین روش ها برای برقراری ارتباط با مردم آن منطقه استفاده می کنید. باید توجه داشته باشید که فقط دانستن زبان و موانع فرهنگی و تنظیم ارتباطات شما برای هر بازار کافی نیست، بلکه دانستن همه منابع فرهنگی و تعطیلات و رویدادهای مربوطه نیز بسیار مهم است. شما باید مطمئن شوید که هنگام ترجمه پیام برند خود اشتباهات بازاریابی بین المللی مرتکب نشوید.

  • فرهنگ نام تجاری خود را حفظ کنید.

ایجاد یک برند قوی که همیشه برای مشتریان آشنا به نظر برسد، در اولویت شرکت هایی است که در سطح بین المللی رشد می کنند. با افزایش و گسترش روزافزون اینترنت، ساختار برند بیشتر به یک فرهنگ تجاری تبدیل شده است. امروزه برندی که شما از آن پشتیبانی می کنید فرهنگ شما را نشان می دهد. اگر فرهنگ نام تجاری خود را به خطر بیندازید، ممکن است بسیار آسیب زننده باشد. به عنوان مثال، گوگل با راه اندازی یک موتور جستجوی محدود و سانسور شده در چین، با انتقادات زیادی مواجه شد. ویژگی اصلی گوگل این است که مردم دنیا در هر زمان به اطلاعات آن دسترسی دارند. بنابراین چگونه گوگل می تواند بر خلاف فرهنگ خودش چیزی را در چین راه اندازی کند که مطابق هنجارها و قوانین آن ها باشد؟

به طور کلی باید این مهم را در نظر داشته باشید که یک تفکر اشتباه شرکت ها این است که با انجام همان کارهایی که در داخل کشور برای آنها موفقیت ایجاد کرده می توانند وارد بازارهای خارجی جدید شوند. همانطور که قبلاً ذکر شد، داشتن ثبات در برند بسیار مهم است، اما بازارهای مختلف نیازمند روش های بازاریابی مختص خود می باشند.

صدای شما را می‌شنویم