5 نکته که برای بهتر شدن در محتوانویسی باید بدانید

5 نکته که برای بهتر شدن در محتوانویسی باید بدانید

اجازه بدهید با این حقیقت ‌روبه‌رو شویم که نگارش یک محتوای فوق‌العاده‌، ساده‌ترین کار دنیا نیست‌، مگر نه؟ گاهی اوقات اینطور به نظر می‌رسد که ساختن یک محتوای عالی برای وبلاگ به سختی دوچرخه‌سواری روی شن است! استفاده از محتوای اثربخش‌تر برای کسب و کارتان یک امر ضروری است.
شما چه یک نویسنده وبلاگ باشید‌، چه یک کارآفرین‌، یا یک علاقمند به بازاریابی‌، نگارش محتوای عالی برای موفقیت شما ضروری است. خوشبختانه این کار آنقدرها هم که به نظر می‌رسد سخت نیست‌، اگرچه هیچ روش جادویی و خارق‌العاده‌ای هم برای ایجاد محتوای متقاعدکننده وجود ندارد.

 

محتوای‌تان را اثربخش‌تر کنید

در این پست‌، من تصمیم دارم که با شما 5 نکته اساسی را در میان بگذارم که به شما برای تبدیل شدن به یک محتوانویس بهتر کمک خواهد کرد. بله‌، این کار به تمرین نیاز دارد‌، اما وقتی که شما این نکات را در عمل به کار ببرید‌، تفاوت واضحی را در شیوه عکس‌العمل مخاطبان به نوشته‌های‌تان خواهید دید.

 

آیا محتوای شما مفید است؟

بگذارید شفاف صحبت کنم. اگر محتوای شما مفید نباشد‌، هیچکس آن را نمی‌خواند. من از منفی صحبت کردن متنفرم‌، اما حقیقت همین است. این مهم‌ترین جنبه نگارش محتواست که مردم می‌خواهند درباره آن بدانند.

مطمئن شوید که محتوای‌تان برای خوانندگان مزیتی را ایجاد می‌کند. یک سوال وجود دارد که پیش از آنکه انگشتان‌تان را روی کیبورد بفشارید‌، باید از خودتان بپرسید. ” خوانندگان بعد از مطالعه آن چیزی که من نوشته‌ام‌، چگونه بهتر می‌شوند؟ ”

اگر نمی‌توانید پاسخ خوبی به این پرسش بدهید‌، نباید نوشتن درباره آن موضوع را شروع کنید. با این حال احتمالا شما توانایی علمی بالایی در صنعت‌تان دارید‌، پس این مساله نباید مشکلی جدی باشد. از تخصص‌تان برای ایجاد محتوایی بهره بگیرید که به خوانندگان‌تان چیزی را که تا پیش از این نمی‌دانستند آموزش دهد. همین مساله دلیلی برای بازگشت آن‌ها به وبسایت‌تان خواهد بود.

 

آیا محتوای‌تان در راستای اهداف سئو است؟

بله من می‌دانم که سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) سرگرم‌کننده‌ترین بخش نگارش محتوا نیست‌، اما حداقل بخش الزامی آن است. برخلاف باور عمومی‌، سئو رو به افول نیست! سئو درست مثل سال‌های قبل همچنان از اهمیت بالایی برخوردار است. متدهای قدیمی سئو اغلب به آن اندازه که نیاز امروز است موثر نیستند‌، با این حال وبسایت شما همچنان به کسب رتبه بالاتر در صفحه نتایج جستجو نیاز دارد‌، درست است؟

حالا بیشتر از همیشه مهم است که مشتریان بالقوه‌تان را بشناسید. باید محتوای‌تان را با توجه به چیزی که مشتریان مورد نظرتان می‌خواهند بنویسید. آن‌ها چه چیزی را جستجو می‌کنند؟ چگونه چیزی را که می‌خواهند، جستجو می‌کنند؟ خیلی از مصرف‌کنندگان در حال استفاده از جستجوی صوتی برای یافتن اطلاعاتی که مورد نیازشان است‌، هستند. مشتریان بالقوه شما به دستیاران صوتی مانند Siri‌، Cortana و یا Echo برای یافتن اطلاعاتی که به دنبالش هستند، چه چیزی می‌گویند؟

مشتریان بالقوه شما از موبایل‌، بیشتر از دسکتاپ و لپتاپ استفاده می‌کنند. این بدان معنی است که شما باید بدانید که آن‌ها چگونه با موبایل‌هایشان جستجو می‌کنند. آیا وبسایت شما طراحی مناسبی برای دستگاه‌های موبایل دارد؟ اگر ندارد‌، تعدادی از مشتریان بالقوه‌تان را از دست خواهید داد‌، زیرا آن‌ها از موبایل‌ها و تبلت‌ها برای جستجو در فضای وب استفاده زیادی می‌کنند.

 

آیا اطلاعات‌تان را اولویت‌بندی می‌کنید؟

به یاد دارید که چگونه قدم اول این مقاله درباره اطمینان نسبت به مفید بودن محتوای‌تان را مطرح کردم؟ این بخش مهم‌ترین جنبه ایجاد محتوای محبوب است.

بسیاری از نویسندگان دچار این اشتباه می‌شوند که بهترین و مرتبط‌ترین اطلاعات‌شان را برای آخر مطلب نگه می‌دارند. ایجاد محتوای وبسایت مانند نگارش یک مقاله نیست. شما باید توجه مخاطب را هر چه زودتر جلب کنید. خوانندگان برای خواندن محتوای سنگین و طولانی پیش از آن که اطلاعات مورد نیازشان را بخوانند‌، زمان ندارند. توجه آن‌ها را با قرار دادن مهم‌ترین اطلاعات در ابتدای محتوا جلب کنید.

همانطور که احتمالا می‌دانید‌، مردم محتواها را عمیق نمی‌خوانند‌، بلکه روزنامه‌وار از روی آن می‌گذرند. اگر متوجه شوند که محتوا مفید است‌، برمی‌گردند و پس از مطالعه سطحی‌، آن مطلب را با دقت بیشتری می‌خوانند. این دلیلی است بر اینکه باید محکم‌ترین قدمتان را در ابتدای مطلب بردارید. محتوای عالی‌، یک محتوای مفید است؛ بنابراین باید سودمندترین بخش مطلب‌تان را تقریبا در اوایل آن پست قرار دهید. این به خواننده‌ی محتوایتان انگیزه می‌دهد که خواندن را ادامه دهد. علاوه بر این‌، قرار دادن مرتبط‌ترین اطلاعات در ابتدای محتوا‌، مطلب شما را برای خوانندگان سودمندتر می‌کند. آن‌ها درست در زمانی که شروع به مطالعه محتوای شما می‌کنند، در حال یادگیری چیز باارزشی هستند.

 

پست‌تان چقدر طولانی باشد؟

ممکن است شنیده باشید که مطالب هرچقدر کوتاه‌تر باشند‌، اثربخش‌تر هستند. اما این یک افسانه است. اگرچه مردم تمایل کمتری به مطالعه متون طولانی دارند‌، اما شانس بیشتری وجود دارد که با محتواهایی که مورد علاقه‌شان است درگیر شوند. تمرکزتان را برای ایجاد محتواهای طولانی‌تر صرف کنید‌، مخصوصا اگر اطلاعات با ارزشی را ارائه می‌دهید. قرار نیست برای هر پست وبلاگ‌تان هزاران کلمه بنویسید‌، اما این ایده خوبیست که زمان بیشتری را صرف موضوعاتی کنید که مخاطبان‌تان نیاز دارند درباره آن‌ها بدانند. محتواهای طولانی به بهبود سئو و رتبه‌بندی شما در موتورهای جستجو نیز کمک می‌کند.

 

آیا هنگام نگارش در حال ویرایش هم هستید؟

من باید اعترافی کنم. من یکی از چندین محتوانویسی هستم که دائم برای ویرایش در حین نگارش وسوسه می‌شوم. گاهی اوقات‌، مقاومت در برابر این وسوسه بسیار سخت است. هرچند‌، اطمینان از اینکه باید تا جایی که می‌توانید هنگام ایجاد محتوا‌، بهره‌وری بالایی داشته باشید خیلی مهم است.
بهترین راه برای نگارش هر نوع محتوایی‌، فقط و فقط نوشتن است. افکارتان را بدون هیچ ویرایشی روی صفحه نمایش بریزید. سپس‌، می‌توانید برگردید و ویرایش کنید. در حقیقت‌، ابزارهای زیادی برای کمک به شما در جهت ویرایش محتوایتان وجود دارد.

وقتی که شما در حال نگارش‌، ویرایش هم می‌کنید‌، در واقع در حال کند کردن این فرایند هستید. علاوه بر این‌، بهره‌وری‌تان کاهش می‌یابد. ویرایش کردن در حال نگارش محتوا باعث می‌شود که زمان‌تان از دست برود‌؛ چیزی که دیگر نمی‌توانید به دستش بیاورید. بهتر است هنگامی که در حال نگارش پیش‌نویس اولیه هستید‌، اشتباهات دستور زبانی‌تان را نادیده بگیرید. بعد از اینکه محتوای‌تان را نوشتید‌، می‌توانید بازگردید و از اینکه پست وبلاگ شما دقیقا چیزی که منظورتان است را رسانده باشد مطمئن شوید و در آن زمان هرگونه ایراد و اشتباهی که دارید را برطرف کنید.

 

محتوا همچنان پادشاه است

اگر می‌خواهید در فضای آنلاین موفق شوید‌، باید محتوایی ایجاد کنید که مردم خواهان مطالعه آن باشند. شما باید کاری را کنید که رقبایتان انجام نمی‌دهند: دسترسی به مردم. مشتریان حق انتخاب‌های زیادی را دارند که می‌توانند هر کدام را بخواهند انتخاب کنند. نگارش محتوای مفید به شما کمک می‌کند تا از رقبایتان در صنعت مورد نظر جدا بایستید. دنبال کردن نکات مطرح شده در این مقاله، به شما کمک می‌کند تا توجه دیگران را در حدی شایسته به کسب و کارتان جلب کنید.

صدای شما را می‌شنویم