فروش را میتوان قلب تپنده یک کسبوکار دانست. مفهومی که نبود آن به معنای مرگ یک کسبوکار خواهد بود. فروش محصولات یا خدمات از آن گونه مفاهیمی است که هر اندازه هم زیاد باشد، باز هم صاحبان کسبوکار به دنبال افزایش آن هستند. بنابراین سوال “چگونه فروش بیشتری داشته باشیم“، همواره یکی از سوالهای ثابت آنها در طول زمانهای مختلف بوده است.
پاسخ به این سوال در زمانهای مختلف میتواند متفاوت باشد. در سالیان اخیر امکانات و ابزارهایی به وجود آمده که منجر به تسهیل و رونق فروش کسبوکارها شده که “فروش اینترنتی” نام دارد. فروش اینترنتی به روشهای مختلفی میتواند صورت گیرد که یکی از بهترین روشها استفاده از فروشگاه اینترنتی و فروشگاه ساز است. در این مطلب قصد داریم تا به مهمترین نکات در این خصوص اشاره کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.
فروش اینترنتی، چرا و چگونه؟
اینترنت به طور کل فرایند انجام کارها را تسهیل میکند. میزان تردد و مراجعات را کاهش و بهرهوری را افزایش میدهد. در بسیاری از موارد گزینههای انتخاب و میزان اطلاعات افراد را جهت انتخاب یک گزینه بسیار بالا میبرد. هزینه انجام کارها را کاهش و به طور کل دردسرها را به حداقل میرساند. فروش اینترنتی نیز از این مزایا مستثنی نیست.
تنها کافی است یکبار به لیست خرید خود از یک فروشگاه اینترنتی توجه کنید که خرید آن به صورت حضوری چه دردسرهایی دارد، اما در خرید اینترنتی با فشار دادن چند دکمه، به راحتی میتوانید فرایند خرید را انجام دهید. در فروش اینترنتی نیاز به حضور فیزیکی هم از جانب فروشنده و هم از جانب خریدار حذف میشود.
در نتیجه یک بازی برد برد برای هر دو آنها خواهد بود. فروش اینترنتی بسیاری از دردسرهای قانونی راهاندازی یک کسبوکار مانند گرفتن مجوز و امثال آن را بسیار کم کرده یا حتی از بین میبرد. این موارد باعث شده تا فروش اینترنتی در چند سال اخیر به برگ برنده اکثر صاحبان کسبوکار تبدیل شود. اما سوال این است که انجام این کار از چه راههایی صورت میگیرد؟
فروش در اینستاگرام، تلگرام، وبسایت یا فروش از طریق واسطه در کنار برخی روشهای دیگر از جمله مرسومترین روشهای فروش اینترنتی محسوب میشوند. اینکه شما کدامیک از روشهای فوق را انتخاب کنید، بسیار بستگی به نوع کسبوکار و استراتژی آن دارد.
به عنوان مثال، یک فروشگاه فیزیکی میتواند همزمان در یکی از شبکههای اجتماعی نیز برای افراد محلی محصولات خود را ارائه دهد و به نوعی هر دو نوع فروش را با یکدیگر ترکیب کند. برخی دیگر نیز صرفا از طریق فروشگاههای واسطه و داشتن لینک فروش در آن فروشگاه، اقدام به فروش اینترنتی میکنند.
با تمام این اوصاف، داشتن فروشگاه اینترنتی یکی از بهترین روشها برای فروش از طریق اینترنتی است. بسیاری از کسبوکارها این روزها به دنبال راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی هستند. در این خصوص نیاز است که با برخی مسائل از جمله فروشگاه ساز اینترنتی آشنا شوند.
فروشگاه اینترنتی چه مزایایی دارد؟
فروشگاه اینترنتی بستری است که امکان فروش غیرحضوری و آنلاین محصولات یا خدمات را برای افراد فراهم میکند. در این فروشگاه دستهبندی محصولات کامل مشخص و مجزا بوده و در قالب متن، تصویر یا فیلم توضیحات لازم در خصوص محصول ارائه شده است. مشتریان میتوانند به راحتی محصولات مختلف را بررسی و به سبد خرید خود اضافه کنند.
در خصوص نحوه پرداخت نیز برخی از فروشگاههای اینترنتی به گونهای هستند که پرداخت آنها در محل و به هنگام تحویل کالا به متشری است. این کار اعتماد مشتریان را به میزان زیادی جلب میکند، اما دردسرهای و ریسکهای خاص خود را نیز برای فروشگاه اینترنتی خواهد داشت.
در کنار این روش، امروزه اکثر این فروشگاهها از درگاه پرداخت آنلاین استفاده میکنند که کار مشتری و صاحب فروشگاه را نیز بسیار راحت میکند، این حالت برای فروشگاههایی مناسب بوده که توانستهاند اعتماد مشتریان را به خوبی جلب کرده و شناخته شده باشند.
صاحبان فروشگاه اینترنتی هر چند از مجوزها و دردسرهای قانونی فروشگاه فیزیکی در امان هستند، اما باید یک سری از حداقلها را داشته باشد که از جمله مهمترین آنها داشتن نماد اعتماد الکترونیک است. علاوه بر آنکه داشتن مجوز از برخی ارگانها یا اتحادیه کسبوکارهای مجازی نیز در برخی موقع لازم است، فروشگاه اینترنتی نیاز دارد که به لحاظ سئو، خود را بهینه کند.
بهینهسازی وضعیت سئو وبسایت باعث میشود تا مشتریان بیشتری به سمت سایت سرازیر شوند. تولید محتوای تخصصی و سئو را میتوان دو بال مهم و اساسی برای یک فروشگاه اینترنتی دانست که اکثرا قریب به اتفاق آنها به این دو بال نیاز دارند.
داشتن یک هاست و دامنه مناسب در کنار پشتیبانی بهینه، از جمله الزامات دیگر یک فروشگاه اینترنتی است. علاوه بر این موارد، قطعا گزینهها و فاکتورهای متعدد دیگری نیز در این خصوص وجود دارد که بسته به هر فروشگاه میتواند متفاوت باشد.
فروشگاه ساز اینترنتی
اکنون که در مورد مزایای فروش اینترنتی و فروشگاه اینترنتی توضیح دادیم، وقت آن است که روش ایجاد چنین فروشگاهی را نیز بیان کنیم. یکی از بهترین راهها برای داشتن فروشگاه اینترنتی، استفاده از فروشگاه ساز آنلاین یا اینترنتی است. یک فروشگاه اینترنتی همانند مدل فیزیکی خود نیازمند داشتن سازوکارها و فرایندهای مربوط به خرید است. در واقع از لحظهای که مشتری وارد وبسایت میشود تا لحظهای که خرید خود را انجام داده و کالا را تحویل میگیرد، اتفاقات مختلفی رخ میدهد که اصطلاحا به آن سفر مشتری نیز میگویند. فروشگاه ساز اینترنتی این امکان را فراهم میکند تا شما بتوانید به خوبی این اتفاقات و فرایندها را مدیریت کنید. چگونگی چیدمان و دستهبندی محصولات، میزان عرضه و وجود محصولات مختلف، انتخاب و اضافه کردن انها به لیست خرید، ورود کاربر به صفحه پرداخت و بسیاری از موارد دیگر جزء اقداماتی است که توسط فروشگاه ساز صورت میگیرد. یکی دیگر از مزایای فروشگاه ساز آنلاین این است که به راحتی میتوان آن را به سایر سیستمهای دیگر نظیر سیستم CRM و نظیر آن متصل کرد. با این کار میتوان یک مدیریت بسیار یکپارچه از فروشگاه اینترنتی خود داشت. به نحوی که در هر لحظه میتوان آمار مربوط به خرید و فروش، مشتریان، سفارشات و موارد دیگر را رصد و در صورت نیاز به اصلاح، آنها را بازبینی کرد.