کسب و کارهای کوچک و بزرگ با درگیریهای خاص خود مواجه هستند. مدیران کسب و کارها معمولا بیشترین فشار و استرس را تحمل میکنند و بار مسئولیت روی شانههای آنها سنگینی میکند. وظایف متعددی که باید انجام شوند، کارمندانی که باید مدیریت شوند و کسب و کاری که باید در مسیر درست خود قرار بگیرد،
همگی میتوانند به سادگی شما را دچار سردرگمی و استرس کنند. در عین حال، روشهای مختلفی وجود دارند که به شما در مدیریت کسب و کار کمک میکنند. با بهرهگیری از این روشها، میتوانید مدیریت سادهتر و استرس کمتری داشته باشید.
در ادامه به مهمترین نکاتی که در این زمینه وجود دارند، اشاره میکنیم.
زمان را مدیریت کنید
شما به عنوان صاحب کسب و کار، میتوانید پول خود را از دست بدهید و دوباره آن را به دست بیاورید. حتی ممکن است تجارت خود را از دست بدهید و باز هم بتوانید آن را از نو بسازید. اما چیزی که مسلم است نمیتوانید زمان را از دست داده و دوباره به دست بیاورید. زمان یک سرمایه گرانبها برای شما است که باید محکم به آن چنگ بزنید.
هر چه در مدیریت زمان موفقتر عمل کنید، استرس شما در انجام کارها کمتر خواهد شد. برای این منظور میتوانید از یک دفترچه کاغذ استفاده کنید. روی این دفترچه در آغاز روز تمام کارهایی که باید انجام دهید را یادداشت کنید، هیچ چیز را از قلم نیندازید. سعی کنید هنگام نوشتن کارهایی که باید انجام دهید، واقع بین بوده و فشار مضاعفی نسبت به روزهای عادی به خود وارد ننمایید.
از نرم افزار حسابداری استفاده کنید
مدیریت مالی یک بخش بسیار مهم از کسب و کار شما است که نمیتوانید آن را نادیده بگیرید. برای مدیریت بهتر امور مالی خود، توصیه میکنیم که از یک نرمافزار حسابداری استفاده کنید. این نرمافزارها با استفاده از حسابداری نوین به شما میگویند که وضعیت بدهیها و داراییهای شما به چه شکل است.
علاوه بر این، در حسابداری نوین، یک نرمافزار حسابداری میتواند قابلیتهای بیشتری نیز مانند بررسی صورتحسابها، ارائه گزارش معاملات، تاریخچه پرداختها و اطلاعات مشتریان و فروشندگان را داشته باشد.
کسب و کار خود را ارزیابی کنید
نگاه کردن به آینه هیچوقت بد نیست. گاهی با دید واقع بینانه کسب و کار خود را ارزیابی کنید. عملکرد شعبههای مختلف را بررسی کنید. هر سه ماه یکبار بررسی کنید که کارمندان شما در همه سطوح چگونه فعالیت دارند.
آیا در ماههای اخیر با کاهش فروش روبرو بودهاید؟ آیا در بین کارمندان شما کسی هست که تأخیرهای مداوم داشته باشد؟ آیا وبسایت شما عملکرد مناسبی دارد؟ آیا تبلیغات شما در شبکههای اجتماعی موفق بودهاند؟ ارزیابی عملکرد خودتان و کارکنانتان، به شما این امکان را میدهد که به موقع متوجه تغییرات شوید و در صورت لزوم، جلوی تغییرات مخرب را بگیرید.
مثلا با کارمندی که تأخیر دارد صحبت کنید و سعی کنید متوجه شوید که دلیل این امر چیست و شما چطور میتوانید به او کمک کنید؟ یا بررسی کنید آیا اطلاعات وارد شده به نرمافزار حسابداری دچار تناقض نیستند؟ به عنوان مثال ممکن است با وارد کردن اطلاعات اشتباه، تناقضی در صورتهای مالی شما ایجاد شده باشد که بهتر است هر چه زودتر متوجه آن شوید.
هوشمند سازی کسب و کار
هوشمند سازی کسب و کار از آن جمله کارهایی است که میتواند بخش زیادی از استرس شما را در مدیریت امور کم کند. کسب و کارهای مختلف میتوانند از همه پتانسیلهای فناوری اطلاعات استفاده کنند تا اتوماسیون اداری را به حداکثر برسانند.
استفاده از صندوقهای یکپارچه در فروشگاهها، نرمافزار حسابداری نوین، سیستمهای حضور و غیاب آنلاین، استفاده از فروشگاههای اینترنتی و موارد دیگر، به شما کمک میکنند که در زمینه هوشمند سازی کسب و کار خود قدم بزرگی بردارید. کسب و کار هوشمند به مراتب در مدیریت بهتر به شما کمک خواهند کرد.
به کارمندان خود را آموزش دهید
بدیهی است که مدیریت یک کسب و کار به این معنی است که باید کارمندان خود را مدیریت کنید. آنها کسانی هستند که هر بخش کوچک از تجارت شما را مدیریت میکنند. نکته اصلی این است که نباید وظایفی را به آنها محول کنید که در مورد آن اطلاعات کافی ندارند. در این صورت، مجبور میشوید که وقت زیادی را صرف اصلاح کارهای آنها کنید.
به جای این مورد، از همان ابتدا اطمینان حاصل نمایید که همه کارمندان به خوبی با وظایف خود آشنا هستند. زمانی که برای آموزش آنها میگذارید، در واقع یک سرمایهگذاری برای آینده کسب و کار شما است. در آینده نزدیک میتوانید به این افراد تکیه کنید و تجارت خود را گسترش دهید.
دفتر خود را در جای مناسب قرار دهید
کارمندان شما میتوانند به سادگی وقت زیادی از شما تلف کنند. چه کارمندان خوب، چه کارمندان بد، تحت شرایط مختلف میتوانند با صحبتها یا سؤالات بیمورد وقت شما را بگیرند. کارمندان بد معمولا حتی اگر به خوبی آموزش دیده باشند، وقت شما را با غر زدن، تنبلی یا شکایتهای مداوم تلف میکنند. بنابراین سعی کنید به دنبال کارمندهای خوب باشید.
از طرف دیگر، کارمندهای خوب هم برای آن که توجه شما را به خود جلب کنند ممکن است که سؤالات زیادی بپرسند یا بخواهند با شما در مورد هر جزئیاتی در کار صحبت کنند. برای این منظور توصیه میکنیم که دفتر خود را در جایی قرار دهید که از محل تجمع کارمندان به دور باشد تا بتوانید تمرکز بهتری روی کار خود داشته باشید.
تفاوت بله و خیر را بدانید
چه در ارتباط با مشتریان خود چه در رابطه با کارمندان، باید روابط کاری خود را به شکل کاملا مرزبندی شده تعیین کنید. چیزهایی که لازم است را بگویید و سعی کنید که رودربایستی و خجالت را کنار بگذارید. در عین رفتار دوستانه، باید بدانید که کارمندان شما نه فرزند شما هستند و نه دوست شما. آنها برای شما کار میکنند و باید بتوانید آنها را مدیریت کنید.
عدم مدیریت مناسب کارمندان، میتواند فشارهای زیادی را به شما اضافه کند. سعی کنید از کسی سوءاستفاده نکنید و در عین حال، بدانید که کجا باید موافقت کنید و کجا مخالفت. اگر یک مدیر، زمان مناسب برای گفتن کلمات بله و خیر را نداند، نمیتواند در مسابقه تجارت پیروز شود.