چگونه خرید و فروش عمده آنلاین و آفلاین خود را با کمترین زمان و بالاترین دقت ممکن مدیریت کنیم؟

چگونه خرید و فروش عمده آنلاین و آفلاین خود را با کمترین زمان و بالاترین دقت ممکن مدیریت کنیم؟

فرض کنیم تجارت شما خرید و فروش عمده است. در این تجارت محصولات خود را به خرده فروش‌ها و مغازه‌های دیگر چگونه می‌فروشید؟ اگر پاسختان این است که از انبار یا تولیدی یا فروشگاهتان این کار را انجام می‌دهید، باید در پاسخ گفت: شما در این تجارت از بقیه عقب هستید.

مشتریان شما (خواه مصرف‌کنندگان، خواه فروشندگان دیگر) در عصر دیجیتال از شما آپشن های زیادی انتظار دارند و اگر شما این آپش‌ ها را به آن‌ها ارائه ندهید، احتمالاً آن‌ها به سراغ رقیب باهوش‌تر شما می‌روند که می‌داند چگونه از فناوری برای خرید و فروش آنلاین استفاده کند.

بنابراین اگر هنوز بستری برای فروش عمده آنلاین خود ایجاد نکرده‌اید، بهتر است به فکر یک وب‌سایت به همراه شبکه‌های اجتماعی باشید که در آن کسب و کار خود را به دیگران معرفی می‌کنید. اگر برایتان سوال پیش آمده که چطور این کار را انجام دهید و بعد از آن چطور فروش آنلاین و آفلاین خود را با یکدیگر مدیریت کنید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

بازار تجارت خود را شناسایی کنید

در صورتی که در حال حاضر یک تجارت آفلاین در زمینه عمده فروشی دارید، پس مسلماً بازار تجارت خود را می‌شناسید. در غیر این صورت، بهتر است که تحقیقات کافی برای این مورد انجام دهید. نمایندگی‌هایی که دقیقاً کار شما را انجام می‌دهند، فروشگاه‌هایی که قرار است خرید از تولیدی شما را انجام دهند و سایر مشتریانی که ممکن است با شما همکاری داشته باشند را شناسایی کنید.

در کسب و کار آنلاین، شما بیشتر از یک کار آفلاین، نیاز به برندسازی دارید. در بستر اینترنت کسب و کارهای فعالی وجود دارند که رقابت با آن‌ها برای شما بسیار مهم است، بنابراین بدون انجام تحقیقات کافی از بازار، مشتریان و رقبا، وارد این حوزه نشوید. همچنین کالاهایی که به صورت عمده قرار است به فروش برسند را شناسایی کرده و از قیمت آن‌ها، کیفیت و هزینه حمل و نقلشان به خوبی آگاه شوید.

انبار و دفتر کار خود را ارزیابی کنید

فرض می‌کنیم که شما در حال حاضر یک انبار و دفتر کار دارید که در آن خرید و فروش عمده خود را انجام می‌دهید. در صورتی که یک وب‌سایت راه اندازی کنید و بخواهید که خرید و فروش آنلاین هم داشته باشید، نیاز به زیرساخت‌های مناسب دارید. در واقع در حالت عادی مشتریان شما اکثرا فروشگاه‌هایی هستند که در شهر شما قرار دارند و از طریق واسطه یا تبلیغات با شما آشنا شده‌اند.

اما فروش عمده آنلاین این امکان را فراهم می‌کند که مشتریانی از سراسر کشور داشته باشید. آن هم کسانی که با استفاده از جستجو در اینترنت شما را پیدا کرده‌اند. بنابراین، ممکن است به طور ناگهانی افزایش تعداد تقاضا داشته باشید. آیا برای این تقاضاها، کالای کافی دارید؟ آیا انبار شما می‌تواند تعداد بیشتری کالا را در خود جای دهد؟ برای این منظور ظرفیت، بطور دقیق کالا و حجم تقاضایی که در طول یک هفته و یک ماه را می‌توانید پاسخ بدهید، محاسبه کنید.

به طور مداوم به سیستم حمل و نقل نظارت کنید

در خرید و فروش آنلاین لازم است که محصولات خود را به نقاط دور و نزدیک بفرستید. بدون داشتن یک سیستم حمل و نقل کارآمد، این کار تقریباً غیرممکن است. شما باید به طور مداوم این سیستم را ارزیابی کنید و بدانید که، ارسال کالاها به هر شهر حداکثر چند روز طول می کشد؟ هزینه حمل و نقل آن‌ها چقدر است؟ در صورت خرابی یا از بین رفتن کالا، خسارت وارد شده از چه طریقی جبران می‌شود؟

پیشنهاد می‌کنیم که برای آنکه زمان شما بین دو تجارت آنلاین و آفلاین به خوبی تقسیم شود، از سیستم‌های حمل و نقلی استفاده کنید که بالاترین کارایی را داشته باشند. مثلاً بتوانید مرسوله‌های خود را ردیابی کنید که در حال حاضر کجا هستند و مشتری نیز از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن یا از طریق پیامک بفهمد که کالا در چه مرحله‌ای از ارسال قرار دارد در نتیجه حجم زیادی از تلفن‌هایی که به دفترتان می‌شوند را کم می‌کنید.

سیاست‌های بازگشت کالا را به خوبی مشخص کنید

هنگامی که مشتری حضوری خرید کند، بازگشت کالا به ندرت اتفاق می‌افتد. اما در خرید و فروش آنلاین این اتفاق به وفور می‌افتد، حتی اگر مشتری از تولیدی شما را به صورت عمده خریدی انجام داده باشد، برای آن که از درگیری، جر و بحث و البته سردرگم شدن خودتان جلوگیری کنید، بهتر است از همان ابتدا سیاست‌هایی را برای بازگشت کالا تعیین کنید. برای این کار می‌توانید به وب‌سایت‌های مشابه سر زده و خط مشی بازگشت کالا را در آن‌ها بررسی نمایید، همچنین باید سیاست‌های خدمات پس از فروش آن‌ها را هم بدانید.

از نرم افزارهای کنترل موجودی استفاده کنید

در خرید و فروش آنلاین همیشه باید از تمام ظرفیت‌های فناوری برای کاهش زمان تلف شده خود استفاده کنید. نرم افزارهای کنترل موجودی این امکان را فراهم می‌کنند که شما موجودی هر کالا را به طور دقیق بدانید؛ حتی اگر کالاهای شما در چند انبار مختلف باشند. این مسئله کمک می‌کند که همیشه به طور لحظه‌ای از موجودی انبار باخبر باشید و از دادن قول‌های اشتباه به مشتریانی که خرید از تولیدی شما را انجام می‌دهند، اجتناب کنید.

سیاست‌های پرداخت سخت‌گیرانه داشته باشید

در خرید و فروش عمده، شما با حجم زیادی از کالا سر و کار دارید که در یک سفارش برای مشتری ارسال می‌شوند. در صورتی که پرداخت همین یک سفارش به طور کامل یا به موقع انجام نشود، شما ضررهای زیادی را متحمل می‌شوید. بنابراین برای پرداخت آنلاین و آفلاین خود، سیاست‌هایی را تنظیم کنید که کمی سخت‌گیرانه باشند.

این قوانین به شما کمک می‌کنند که بر امور مالی خود کنترل بهتری داشته باشید. این کار همچنین به افزایش تسلط بر مشتریان نیز منجر خواهد شد. مثلاً می‌توانید درخواست کنید که هر سفارش پیش از ارسال باید به طور کامل یک درصدی از آن تسویه شود. این بستگی به خواسته‌های شما، نوع مشتریانی که با آن‌ها کار می‌کنید و همچنین ماهیت کسب و کارتان بستگی دارد در هر صورت چهارچوب‌هایی را تنظیم کنید و سعی کنید خودتان نیز به آن‌ها وفادار بمانید.

با رعایت این نکات، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که کسب و کار آنلاین و آفلاین شما در زمینه خرید و فروش عمده در مسیر درست قرار می‌گیرد.

صدای شما را می‌شنویم