چگونه رفتار فالوور های خود را پیش بینی کنید؟ شاید برای شما جالب باشد که بدانید تکنیک هایی برای پیش بینی مشتری تان وجود داد. با دنبال کردن شبکه های اجتماعی می توانید فیدبک مناسبی بگیرید. تحلیل و تفسیر داده ها از طریق مدل سازی می تواند رسانه اجتماعی برند شما را بسیار قوی تر کند.
مدل سازی چیست؟
با تجزیه و تحلیل الگو های داده های مختلف می توانید به مدل سازی شبکه های اجتماعی دست یابید. این تکنیک به شما اجازه می دهد تا بهترین نتیجه را از شبکه های اجتماعی خود بگیرید. با ایجاد چند مدل ساده می توانید بهترین پیش بینی را از رفتار کاربران داشته باشید و بهترین نتیجه را بگیرید.
شما برای یک خروجی مناسب مدل سازی می کنید. معمول سه مدل وجود دارند : پیش بینی کننده، توصیفی و تجویزی
چطور از یک مدل پیش بینی کننده استفاده کنیم؟
بر اساس مقادیر اندازه گیری شده ای که در دست دارید، می توانید چنین مدلی را برای پیش بینی اتفاقات آتی ایجاد کنید. چنین مدل هایی برای برند هایی که ارتباط زیادی با مردم دارند بسیار مفید است.
در شبکه های اجتماعی، مدل های پیش بینی کننده از داده ها تراکنشی و سوابق افراد استفاده می کنند تا موقعیت موجود را بسنجند.
ابزار های پیش بینی کننده : IBM Watson Analytics for social Media
واتسون داده های غیر ساختاری را درک کرد. این ابزار به شما کمک می کند تا میلیون ها تراکنش را بر اساس پلتفرم شبکه های اجتماعی مختلف غربال کنید. این شامل فیسبوک، یوتیوب، آمازون، گوگل پلاس، ووردپرس و ردیت است.
چطور از ابزار های پیش بینی کننده استفاده نماییم؟
زمانی که در این ابزار ثبت نام کردید، در صفحه اصلی آن سه گزینه Data, Discover و Display را می بینید
در قسمت Data tile می توانید داده هایی را اضافه کنید و به آن شکل دهید تا آماده تحلیل شوند. این داده ها می توانند از منابع مختلفی باشند. داده های شبکه های اجتماعی را وارد آن کنید و این ابزار بر اساس داده های موجود پاسخ می دهد.
در پنجره Discover شما می توانید داده ها را تحلیل و آنها را به صورت بصری نشان دهید.
در پنجره Display نتایج به شما نشان داده می شوند.
برای استفاده از قابلیت پیش بینی، باید در درجه اول داده های خود را شکل دهید. برای تولید مدل های پیش بینی کننده، از یک سری مجموعه داده قبلی استفاده کنید.
Predict را انتخاب نمایید تا به شما نشان دهد در آینده چه اتفاقی می افتد!
چطور از یک مدل توصیفی استفاده کنیم؟
معمولا در گزارش های بازاریابی و فروش از مدل های توصیفی استفاده می کنند. این مدل به شدت متکی به فعالیت های قبلی است. در این مدل اتفاقاتی که افتاده اند و اتفاقاتی که در حال وقوع هستند به شما نشان داده می شوند تا بهترین برنامه ریزی را داشته باشید.
برای مثال شما می توانید یک مدل برای فهمیدن پاسخ مشتری به یک فعالیت بازاریابی ایجاد کنید. در شبکه های اجتماعی، کامنت های مشتریان، پست ها آنی و … داده های توصیفی را ایجاد می کنند. با تحلیل این داده ها می توانید مشتریان خود را دسته بندی کنید.
ابزار های توصیفی : Buffer Analyze
خوب در اینجا در مورد Buffer Analyze صحبت می کنیم. این یک ابزار تحلیلی برای داده های توییتر است. تعداد فالوور ها، پاسخ ها و لایک ها نشان دهنده مشارکت مشتریان شما هستند.
گزارش هایی که بر اساس این داده ها به دست می آورید، توصیفی هستند و بر اساس فعالیت های روزانه هستند.
این بافر به شما اجازه می دهد تا مشارکت مشتریان خود را ردیابی کنید و ببینید که مشتریان شما در کدام فعالیت علاقه بیشتری از خود نشان داده اند.
چطور از این ابزار توصیفی استفاده کنیم.
زمانی که شما در صفحه بافر خود هستید، می توانید این تب را ببینید.
روی تب Analytic کلیک کنید تا یک نمودار از پست های خود را ببینید.
در این صفحه می توانید بیشترین توییت های مجدد، بیشترین پاسخ به پست و … را ببینید.
می توانید گزینه Most Clicks را انتخاب کنید تا ببینید بیشترین کلیک در یک دوره زمانی روی چه توییتی انجام شده است.
در همین منو می توانید گزینه های دیگر را نیز انتخاب نمایید.
یکی از قابلیت های خیلی برجسته این ابزار این است که می توانید یک بازه زمانی خاص را انتخاب نمایید. برای مثال می توانید یک روز را انتخاب کنید .
هزینه استفاده از این ابزار 10 دلار در ماه است.
چطور از مدل های تجویزی استفاده کنیم؟
با ترکیب داده های عددی، دسته بندی ها و داده های بزرگی که توسط هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و ارتباط انسانی و … ایجاد شده اند، می توان یک مدل تجویزی ساخت که یک سری تصمیم گیری در اختیار شما قرار می دهد.
مدل های تجویزی برای بهینه سازی بهره وری عملیاتی، کم کردن ریسک و مدیریت منابع مناسب است. الگو ریتم آن متغیر های درونی و بیرونی را ارتباط می دهد تا بتواند بهترین تصمیم گیری را برای شما داشته باشد.
Mike Gualtieri، یکی از مدیران فارستر، مدل های تجویزی را ترکیبی از تجزیه و تحلیل، ریاضی، تجربیات، محرک ها و هوش مصنوعی می داند که برای بهبود تصمیم گیری انسانی ایجاد شده اند. چنین مدل هایی برای کاهش ریسک و تفکیک تصمیم های مختلف بسیار مناسب هستند.
Followerowonk : یکی از ابزار های تجویزی
این ابزار از داده های خاصی از برند ها استفاده می کند تا شبکه اجتماعی شما را بهبود دهد. به جای اینکه با استفاده از داده های آماری بهترین زمان پست کردن را پیدا کنید، یک مدل تجویزی به شما کمک می کند تا با هر یک از فالوور های خود تعامل پیدا کنید. شما باید یک ابزار در دست داشته باشید تا به داده های شخصی مخاطبین خود دسترسی پیدا کنید و اطلاعاتی ارزش مندی به دست آورید.
Followerwonk یک ابزار تجویزی برای فعالیت های توییتری است.
چطور از یک ابزار تجویزی استفاده کنیم؟
شما می توانید بیشترین مشارکت مشتریان خود را در یک بازه زمانی خاص در توییتر را بسنجید. در صفحه اصلی این ابزار شما 5 تب مشاهده می نمایید : Search Bios, Compare Users, Analyze, Track followers و Sort followers
روی Analyze کلیک کنید. در اینجاا می توانید فالوور های قدیمی و جدید خود را نیز ردیابی کنید. همچنین می توانید میزان مدتی که آنها روی صفحه شما فعال بودند را نیز مشاهده کنید.
در اینجا می توانید بازه های زمانی که بیشترین فعالیت را داشتند را نیز مشاهده کنید.
همچنین می توانید توزیع جغرافیایی کاربران خود را نیز مشاهده نمایید.
این ابزار به شما کمک می کند تا رفتار فالوور های خود را با نمودار های تعاملی مشاهده نمایید.
همچنین می توانید کاربران خود را بر اساس جنسیت، مکان قرار گیری، فعالیت توییتری و… دسته بندی کنید. در قسمت بعدی می توانید کاربران خاصی را در این دسته ها بیابید.
برای استفاده از این ابزار شما باید هزینه ماهانه 29 دلار را پرداخت نمایید.
منبع: contentmarketinginstitute.com/2018/05/models-tools-social-media