تغییرات و تحولات کسب و کارها در انقلاب صنعتی چهارم

تغییرات و تحولات کسب و کارها در انقلاب صنعتی چهارم

انقلاب صنعتی چهارم عمدتاً براساس چهار پیشرفت تکنولوژیکی خاص پیش می رود: اینترنت پرسرعت موبایل، هوش مصنوعی و اتوماسیون، استفاده از تجزیه و تحلیل داده های بزرگ و فناوری ابری. انتظار داریم از میان این چهار فناوری، هوش مصنوعی و اتوماسیون بیشترین تأثیر را در ارقام اشتغال در نیروی کار جهانی داشته باشند.

یکی از اصلی ترین تأثیرات انقلاب چهارم صنعتی افزایش بهره وری انسان است. با استفاده از فناوری­هایی مانند هوش مصنوعی و اتوماسیون می توانیم سریعتر از هر زمان دیگر به طور هوشمندانه ای زندگی حرفه ای خود را مدیریت کنیم. اما از سوی دیگر این طور نباید تصور کرد که با پیشرفت تکنولوژی­ها همه چیز ایده آل می شود. برخی از پیامدهای سنگین اخلاقی در بسیاری از این نوآوری ها وجود دارد و در برخی موارد، سوالات ما بیشتر از پاسخ هایمان است.

جایگزین شدن بعضی از مشاغل فعلی با نقش های جدید

یک مطالعه اخیر منتشر شده توسط موسسه جهانی مک کینزی گزارش داده است که تقریباً یک پنجم نیروی کار جهانی تحت تأثیر هوش مصنوعی و اتوماسیون قرار می گیرد. تا سال 2022، 50 درصد شرکت ها معتقدند که اتوماسیون تعداد کارمندان تمام وقت آن­ها را کاهش می دهد و تا سال 2030، ربات ها جای 800 میلیون کارگر را در سراسر جهان می گیرند.

اگرچه این ارقام ناامید کننده به نظر می رسند، اما ممکن است به سادگی نمایانگر تغییری در نیروی کار باشد و کارمندان بیکار شده می توانند از طریق کسب مهارت های جدید و مناسب، نقش های سودمند تری را به عهده بگیرند. مجمع جهانی اقتصاد گزارش داده است كه 38 درصد مشاغل معتقدند هوش مصنوعی و فناوری اتوماسیون منجر به ظهور نقش های جدید و افزایش بهره وری آن­ها می گردد.

بازار کار جهانی به طور فزاینده ای از فناوری های جدید استفاده می کند. اتوماسیون، کارهای روزمره را برای شرکت ها آسان می کند و اما از طرفی می تواند تعادل بین مسئولیت های شغلی انجام شده توسط انسان و وظایف تکمیل شده توسط ماشین ها و الگوریتم ها را مختل کند. با متداول شدن به کار گیری فناوری های هوشمند، باید تأثیر استفاده از این فناوری جدید را بر جامعه و نیروی کار در نظر بگیریم.

در طول بیست سال گذشته، استفاده از فناوری جدید باعث از بین رفتن برخی از نقش ها شده و در عین حال منجر به ظهور عناوین شغلی کاملاً جدید و ناشناخته ای شده است. به عنوان مثال ظهور سایت های فروش آنلاین بلیط، تعداد آژانس های مسافرتی فیزیکی را به شدت کاهش داده است. همچنین پیشرفت های فناوری منجر به ظهور عناوین شغلی کاملاً جدید مانند اینفلوئنسرها و بازاریابان رسانه های اجتماعی شده است.

بنابراین این سوال در ذهنمان ایجاد می شود که آیا این تغییرات، استاندارد زندگی فعلی و آینده کاری ما را بهبود می بخشد یا مانع آن می شود؟ برای یافتن پاسخ این سوال، باید انقلاب صنعتی چهارم را کمی نزدیکتر بررسی کنیم و تأثیرات و مزایای احتمالی آن را کشف کنیم.

کار از راه دور

انقلاب صنعتی چهارم علاوه بر نقش ها و مسئولیت های جدید، می تواند منجر به استخدام پیمانکاران متخصص یا کارگران از راه دور شود. به دلیل فناوری جدید و تغییر تقاضا، کارفرمایان همچنین می توانند از کارمندان موجود که می خواهند از راه دور کار کنند، حمایت بیشتری کنند.

اعطای آزادی بیشتر از سوی شرکت ها به کارمندان بالقوه و فعلی، اینکه چگونه، چه موقع و در کجا می توانند برای شرکت ها بسیار مفید باشند، می تواند برای آن­ها امکان استخدام نیروی کار جهانی، افزایش وفاداری و تعهد کارکنان و رسیدن به سطوح جدید بهره وری را مهیا سازد. کارمندان نیز از مزایای آن بی بهره نیستند زیرا مجبور نیستند رفت و آمد کنند، این بدان معنی است که آن­ها وقت آزاد بیشتری خواهند داشت و تعادل کار و زندگی بهتر و انعطاف پذیری بیشتری دارند که منجر به رضایت و تعهد کلی کارکنان می شود.

این روزها، مشتریان انتظار بیشتری دارند

مادامی که فناوری­های اطراف ما تکامل یافته ­اند، انتظارات مشتری را نیز با خود به همراه آورده­اند. امروزه مشتریان انتظار دارند در هر زمان و از هر کانال دلخواهشان اعم از توییت، ایمیل، چت یا تماس، پاسخی دریافت کنند و خواهان خدمات شخصی و فوری هستند. به این فکر کنید که فقط 20 سال پیش، شرکت­هایی مانند گوگل، فیسبوک، توئیتر، یوتیوب، اسنپ چت، اینستاگرام و … وجود نداشتند. خدماتی که این شرکت­ها ارائه می دهند باعث افزایش تجربه مشتری شده است. وقتی مشتری به سرعت تعامل در شبکه های اجتماعی عادت کرده است، چگونه می توانید انتظار داشته باشید که در معطل بماند؟ یا وقتی پاسخ هر سوالی تنها به اندازه یک جستجوی گوگل با ما فاصله دارد؟

از سوی دیگر نباید نسل هزاره را فراموش کنیم. این نسل در دوره ی فناوری دیجیتال بزرگ شده اند و اکنون بیش از نیمی از نیروی کار را تشکیل می دهند. آن­ها به عنوان مصرف کننده انتظار دارند که کسب و کارها نیازهایشان را پیش بینی کرده و پشتیبانی فردی ارائه دهند.

مشتریان به طور فزاینده ای در مرکز اقتصاد دیجیتال که مبتنی بر اینترنت و فناوری­های دیجیتال است، می باشند. برای دستیابی به موفقیت، کسب و کارها باید از یک مدل معاملاتی که فقط بر فروش محصولات متمرکز است، به یک مدل ارتباطی تبدیل شوند که شامل فروش، خدمات و ایجاد ارتباطات عمیق تر با مشتریان می باشد.

حمل و نقل

خدمات اشتراک خودرو در چندین صنعت خودرو، حمل و نقل، فناوری، بیمه و امور مالی تاثیر گذاشته است و تجربه یکپارچه مشتری از درخواست تا پرداخت را فراهم می کند. با استفاده از این خدمات، می توانید از تلفن خود استفاده کنید تا یک ماشین سفارش دهید و شما را به یک مقصد خاص برساند.

در حین حرکت خودرو، آن را ردیابی کنید. درباره وسیله نقلیه، راننده و قیمت سفر اطلاعات کسب کنید. هزینه سواری را پرداخت کنید و به صورت اختیاری، نکته و بازخوردی را برای راننده اضافه کنید.

یا اگر می خواهید که صاحب یک ماشین باشید، چرا در عوض صاحب یک سرویس باشید، بنابراین فقط به یک ماشین دسترسی ندارید بلکه به یک ناوگان کامل براساس نیاز خود دسترسی دارید. برای آخر هفته به یک کوپه احتیاج دارید؟ نیازهای ماشین خود را در برنامه تغییر دهید و شرکت آئودی آن را برای شما عوض می کند. شرکت های خودرو ساز اکنون به شدت به دنبال این مدل ها هستند.

پیشرفت در هوش مصنوعی، انرژی پاک و سایر فناوری ها می­تواند ایمنی رانندگان و عابران پیاده را بهبود بخشد و به طور بالقوه منجر به استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی و خدمات اشتراک خودرو شود. این تغییر می­تواند منجر به کاهش ازدحام و آلودگی، رفت و آمد سریعتر و ارزان تر و بهبود سلامتی شود.

خرده فروشی

در خرده فروشی، شخصی سازی همه چیز را تغییر می دهد. مرزهای بین فروش، خدمات و بازاریابی با تک به تک شدن تجارب ایجاد شده توسط هوش مصنوعی از بین می رود.

ارائه دهندگان خدمات مجازی به مشتری می توانند تعاملات روزمره خود را به صورت اینترنتی انجام دهند و توصیه های هوشمندانه ای به مشتریان ارائه دهند. الگوریتم های یادگیری ماشین می توانند میلیاردها سیگنال را برای هدایت تماس های مشتری به مناسب ترین خدمات ارسال کنند.

با استفاده از دستگاه های واقعیت مجازی، مانند عینک های هوشمند یا سایر پوشیدنی ها، خریداران می توانند به محصولی در فروشگاه نگاه کنند و داده های مربوطه را مشاهده کنند. آیا با افزایش سرعت واقعیت مجازی، مدت زیادی طول می کشد که یک خریدار بتواند لباس های مختلف را امتحان کند و لباس های مورد علاقه خود را بخرد بدون اینکه هرگز اتاق خواب خود را ترک کند؟ چه نوع تکنولوژی می تواند بر خدمات پستی یا زنجیره های تأمین تأثیر بگذارد؟ اگر بتوانید اشیای خرده فروشی خود مانند لباس یا عینک را در فروشگاه محله خود چاپ سه بعدی کنید، چه می کنید؟

در حال حاضر، “خرید و سپس حمل و نقل” در اطراف شما به صورت آنلاین انجام می شود (شما سفارش می دهید و کالاها بسته بندی و برای شما ارسال می شوند). اما هوش مصنوعی و فناوری پیش بینی به قدری پیشرفته شده است که به زودی، وبسایت های فروش آنلاین مثل آمازون قبل از اینکه به چیزی نیاز داشته باشید، می داند که به آن نیاز خواهید داشت. همچنین کسب و کارها در حال بررسی حرکت به سمت “حمل و نقل و سپس خرید” هستند. کالاها را دریافت می کنید و آنچه را که نمی خواهید ارسال می کنید.

مالی و سرمایه گذاری

موسسات مالی از هوش مصنوعی برای کشف کلاه برداری ها و تحقیقات سهام استفاده می کنند. آنها حتی از بینش های یادگیری ماشینی برای مدیریت روابط مشتری استفاده می کنند. به عنوان مثال، هوش مصنوعی به مشاوران مالی کمک می کند تا پیش بینی کنند که کدام چشم اندازها در چرخه فروش ارزشمند تر می باشند، برای اقدامات بعدی تصمیم می گیرند و امکانات کاملاً شخصی را برای مشتری بر اساس اهداف مالی، رویدادهای زندگی و سایر معیارهای خاص وی ایجاد می کنند. از طرفی، صنعت بانکداری تغییرات عمده ای را تجربه می کند. شعبات در حال ناپدید شدن هستند، رقابت جدید با سرعت بالایی وارد صنعت می شود. تا ده سال دیگر یک بانک چگونه خواهد بود؟

بیمه

صنعت بیمه در حال استفاده از داده های بدست آمده از دستگاه های سنسوردار قابل پوشیدن است که سلامت بیمه شدگان را کنترل می کنند و سنسورهایی که عادت های رانندگی بیمه شدگان را برای تعیین قیمت و تشویق به عادات ایمن دنبال می کنند. افرادی که سوابق سلامتی یا رانندگی بهتری دارند، هزینه کمتری برای بیمه گذار خود پرداخت می کنند. حسگرهای موجود در اتومبیل می توانند بلافاصله رانندگان را از بروز هرگونه خطای احتمالی در وسایل نقلیه و شرکت های بیمه را برای آگاهی از خسارت ناشی از تصادف مطلع کنند و به آنها امکان می دهد تا برای شروع روند پیگیری، بلافاصله با راننده تماس بگیرند.

کشاورزی

سیستم های بینایی ماشینی با استفاده از هوش مصنوعی می توانند جمعیت های زراعی را اندازه گیری کرده و علف های هرز یا آفات گیاهان را تشخیص دهند و از سمپاش های رباتیک برای به کار گیری دقیق علف­کش­ها استفاده کنند. مهندسی زیستی منجر به بازده بیشتر محصول و داروهای جدید می شود. بطور مثال، داروهای ضد مالاریا از گیاه تنباکو اصلاح شده ژنتیکی تولید می شوند.

پزشکی

هوش مصنوعی به پزشکان کمک می کند که توالی ژنوم، سابقه پزشکی و سبک زندگی بیمار را تجزیه و تحلیل کنند. این اطلاعات به همراه اطلاعات گروه هایی از افراد با شرایط مشابه و همچنین آخرین تحقیقات صورت گرفته، به پزشکان کمک می کند تا روش های درمانی منحصر به فرد ایجاد کنند. از سوی دیگر، پیشرفت در قدرت محاسبات، هوش مصنوعی، رباتیک و علوم مواد می تواند حرکت به سمت محصولات دوستدار محیط زیست از هر نوع را تسریع کند. دستیابی به موفقیت در بیوتکنولوژی می تواند استخوان های جایگزین و اندام های پیوندی را با استفاده از سلول های بنیادی بیمار و چاپ سه بعدی ایجاد کند.

در آخر، ما ترجیح می دهیم فکر کنیم که انقلاب صنعتی چهارم تأثیرات مثبتی در آینده کسب و کارمان خواهد داشت و به ما این امکان را می دهد که روی کارهای معنادارتر متمرکز شویم و به افراد در هر صنعت و کسب و کاری کمک خواهد کرد کارهای خود را با استاندارد بالاتر انجام دهند. در هر حال ما از تغییرات آینده بسیار هیجان زده هستیم و در حال حاضر به دنبال راه هایی برای تلفیق فناوری هوش مصنوعی در محیط­های کاری خود هستیم.

نظرات کاربران
فروشگاه اینترنتی holoostore.com
مشاوره فروش 021 23067 ( داخلی 2 )
پشتیبانی تلفنی 021 23067
درخواست پشتیبانی آنلاین