یکی از بخش های موفقیت در کسب و کار مدیریت مشتری به خصوص مشتریان دشوار است. اگر مشتریان به درستی خدمت رسانی شوند و از محل کار شما راضی و خشنود بروند کسب و کار شما رشد میکند و به موفقیت میرسد. درمقابل اگر مشتریان ناراحت و ناراضی باشد این امر کسب و کار شما را به خط پایان نزدیک میکند.
احتمالا همه شما این موارد را میدانید و سیاست هایی را برای مدیریت مشتری و خدمت رسانی به او در کسب و کار خود تنظیم کرده اید. اما بعضی از مشتریان مشتریان خیلی خوبی نیستند. برخی از آنها بی ادبی، بی احترامی و سواستفاده میکنند وخواستار ارائه خدمات ویژه هستند که به چنین مشتریانی مشتریان دشوار گفته میشود. شما باید در مقابل چنین مشتریانی آرام باشید و از تصویر برند خود محافظت کنید.
بنابراین چگونه میتوان مشتریان دشوار را مدیریت کرد و آبرو و شهرت کسب و کار خود را حفظ کرد؟
انواع مشتریان دشوار و نحوه برخورد با آنها
مشتریان نا مصمم و دو دل
این نوع از مشتریان با اینکه زیاد سوال میپرسند اما نمیتوانند تصمیم بگیرند. در مقابل چنین مشتریانی نباید به آنها فشار بیاورید، در عوض به مشتری با ارائه توضحیات و دادن بهترین راه حل های ممکن برای نیاز آنها در تصمیم گیری کمک کنید.
بسیار انتقاد کننده
مشتریان انتقاد کننده معمولا میتوانند یک چالش بزرگ باشند. آنها فکر میکنند همه چیز را میدانند و از نظرات و پیشنهادات شما بسیار انتقاد میکنند. در مقابل آنها صبور باشید. هیچ چیز را به خود نگیرید. توضیحات شفاف و واضح بدهید، اطلاعات جدید به آنها ارائه کنید و به آنها اطلاعات حیاتی در باره محصول بدهید.
مشتری تهاجمی
این نوع مشتری که یکی از بدترین انواع مشتریان دشوار است همیشه عصبانی است و فکر میکند نیازهای او باید در درجه اول قرار بگیرد و جلوتر از همه باشد. در مقابل چنین مشتریانی آرامش خود را حفظ کنید و با آنها بحث نکنید. در عوض به آنها نشان دهید که درکشان میکنید و سپس به دنبال گزینه های دیگری باشید و راه حل های دیگری به آنها ارائه دهید.