نگاهی بر نسل های جدید مشاغل در آینده ای نه چندان دور

نگاهی بر نسل های جدید مشاغل در آینده ای نه چندان دور

شهرام شکوری – مؤسس و رئیس هیات مدیره گروه شرکت های طرفه نگار، مبتکر نرم افزار هلو

دنیای کار دستخوش تغییرات چشمگیری است. پیشرفت تکنولوژیکی، جهانی شدن و پیری جمعیت از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر بازار کار شناخته شده اند. تعدادی از محققین استدلال کرده اند که سرعت پیشرفت فناوری در حال افزایش است و موج جدید تحول ممکن است با وجود تاثیرات مثبت و سازنده، عواقب سویی نیز به همراه داشته باشد. به همین جهت باعث ایجاد نگرانی هایی در تعدادی از کشورها در مورد تأثیرات اتوماسیون بر مشاغل گردیده است.

در پاسخ به این نگرانی ها، نیاز به تجزیه و تحلیل گسترده ای در مورد چگونگی تغییر بازارهای کار و به ویژه تحقیق عمیق تر در مورد خطرات اتوماسیون شغلی می باشد. از جنبه مثبت، پیشرفت فناوری فرصت های شغلی جدیدی را ایجاد می کند و احتمال خطر بیکاری ناشی از فناوری بعید است. با این وجود، بدون اقدام فوری در سیاست، ممکن است اختلافات بین کارگران افزایش یابد و شکاف های اجتماعی بین کسانی که از تغییرات مداوم در جهان کار، سود می برند یا آسیب می بینند، عمیق تر شود. در برخی زمینه ها، چالش های اصلی سیاست کاملاً اثبات شده است، اگرچه بسیاری از کشورها در پاسخگویی کند عمل می کنند. اما تحولات اخیر بازار کار، مانند تحولات مرتبط با اتوماسیون، کاهش اتحادیه ها و ظهور اشکال جدید کار، این چالش ها را تشدید می کند و بر لزوم پاسخ های به موقع، عمدی و قاطع برای شکل گیری آینده بهتر کار برای آن ها تأکید می کند.

نگرانی در مورد روندهای مختل کننده جهانی موضوع جدیدی نیست. از زمان انقلاب صنعتی، ترس از دست دادن شغل ناشی از فناوری در بحث های عمومی رایج بوده است. در دهه 1930، جان مینارد کینز نسبت به “یک بیماری جدید – یعنی بیکاری فناوری” هشدار داد. چند دهه بعد، نگرانی در مورد اتوماسیون به حدی بود که در سال 1961، در کشور آمریکا دفتر اتوماسیون و نیروی انسانی در وزارت كار ایجاد شد و چالش اصلی آن حفظ مشاغل در زمانی بود كه اتوماسیون جایگزین انسان شود. دولت های بسیاری از کشورها نیز به دلیل خطراتی که فناوری برای پایداری سیستم های تأمین اجتماعی و رشد اقتصادی آنها ایجاد می کند، همواره ابراز نگرانی کرده اند.

ما از آن زمان راهی طولانی را طی کرده ایم و از تجربیات خود درس گرفته ایم. گذشته به ما آموخته است که می تواند در آینده جهانی وجود داشته باشد که عملکرد منابع انسانی از بین برود و تیم های اتوماسیون، برون سپاری و خود سازماندهی جایگزین شوند. اما، در حالی که مشاغل و وظایف خاصی در حال ناپدید شدن هستند، مشاغل جدیدی در حال ظهور هستند و اشتغال در کشورها طی دهه های گذشته به طور مداوم رشد کرده است. بازارهای کار برای گروه های اجتماعی که قبلاً کنار گذاشته شده بودند، به ویژه بسیاری از زنان، تکامل یافته است. پیشنهاد من این است که برای آینده آماده باشید. این مقاله شامل موضوعات جالبی خواهد بود که به شما در مورد آینده کار در سال 2030  ایده می دهند. حدود 85 درصد مشاغلی که دانشجویان امروز در ده سال آینده انجام خواهند داد، هنوز اختراع نشده اند. در ادامه برخی از مشاغلی را با هم مرور خواهیم کرد که در آینده نسبتاً نزدیک رواج پیدا خواهند کرد:

  1. سازنده اعضای بدن

دانشمندان در نیوزیلند پیش بینی می کنند که کمبود اعضای پیوندی، در نهایت منجر به تولید اندام و اعضای بدن با استفاده از سلول های بنیادی و سایر موادی که حتی ممکن است هنوز اختراع نشده باشند، خواهد شد. کارفرمایان در جستجوی افرادی با سابقه زیست شناسی مولکولی، مهندسی بافت یا مهندسی پزشکی هستند.

  1. پیش بینی کننده زلزله

بسیاری از مشاغل موجود در این لیست حتی از چند سال پیش غیر قابل تصور بود، اما نقش پیش بینی کننده زلزله حداقل چهل سال است که به عنوان شغل آینده مد نظر می باشد. در دهه 1970، بسیاری از دانشمندان اذعان داشتند که امکان پیش بینی دقیق و به موقع زلزله نزدیک است. اما پنج دهه بعد، همچنان در همان جا قرار داریم. در جواب کسانی که می گویند چنین پیش بینی ای غیرممکن است باید گفت، برخی از افراد کمتر از صد سال پیش در مورد پیش بینی کننده های آب و هوا نیز همین حرف را می زدند.

  1. مهندس سازه موقت

در آینده، مهندسان سازه های موقت از چاپ سه بعدی در ساخت ساختمان های موقت برای نیازمندان پس از بلایای طبیعی استفاده می کنند. چاپ سه بعدی می تواند قطعات مورد نیاز برای ایجاد واحدهای مسکونی کوچکی مشابه تریلرها را در چند ساعت یا چند روز چاپ کند تا بتوان آنها را به سرعت برای نیازمندان مونتاژ کرد. مهندسان سازه موقت دارای سابقه طراحی صنعتی و مهندسی سازه خواهند بود.

  1. باز گردانندگان طبیعت و حیات وحش

به طور بالقوه سازه های بتونی را به جنگل های سبز تبدیل می کنند. فعالیت های آن ها شامل بازیابی طبیعت، اقدامات حفاظتی با هدف بازیابی و محافظت از فرآیندهای طبیعی و مناطق بیابانی است. باز گردانندگان طبیعت و حیات وحش بر خنثی کردن انقلاب صنعتی متمرکز خواهند شد و کارخانه های قدیمی و ساختمان ها و جاده ها را با جنگل ها و گونه های بومی جایگزین می کنند. افراد فعال در این شغل احتمالاً سابقه کشاورزی، مدیریت حیات وحش و علوم زیست محیطی خواهند داشت.

  1. مدیر تیم انسان و ماشین

شما به عنوان یک مدیر تیم انسان و ماشین، وظایف، فرآیندها، سیستم ها و تجربیاتی را که می توانند توسط فناوری های جدید موجود ارتقا یابند شناسایی کرده و رویکرد ها، مهارت ها، تعاملات و ساختارهای جدید را تصور کنید. شما نقش ها و مسئولیت ها را تعریف خواهید کرد و قوانینی را برای چگونگی هماهنگی ماشین آلات و کارگران برای انجام یک کار تعیین خواهید کرد. کارفرمایان در جستجوی افرادی با سابقه روانشناسی تجربی و مرتبط با کار در علوم کامپیوتر، مهندسی یا منابع انسانی خواهند بود.

  1. مشاور ارز دیجیتال

با افزایش استفاده از ارز های رمزنگاری شده مانند بیت کوین، لایت کوین، اتر و …، سرمایه گذاران به طور بالقوه در معرض مشکلاتی با ابزارهای مالی تنظیم نشده قرار دارند. مشاوران ارز دیجیتال، در این ارز ها تخصص دارند و به مردم نشان می دهند که چگونه با استفاده از سیستمی مناسب، ثروت خود را مدیریت کنند. مشاوران ارز دیجیتال سابقه حسابداری، مدیریت مالی و امنیت داده ها را دارند.

  1. بهینه ساز ترافیک هواپیماهای بدون سرنشین

هواپیماهای بدون سرنشین که امروزه از ما فیلم می گیرند، در جنگ به کمک مان می آیند و بسته های ما را تحویل می دهند. حدود یک دهه دیگر، آن ها همه جا خواهند بود و نیاز به نظارت کسی بر مسیرهای پرواز خود دارند تا مشکل آفرین نشوند.

  1. مکانیک اتومبیل های خود ران

شرکت هایی همچون ویمو، جنرال موتورز، دایملر-بوش و فورد خطوط تولید اتومبیل های خود ران را راه اندازی کرده اند. این اتومیبیل ها خودشان رانندگی می کنند، اما خودشان را تعمیر نمی کنند. مکانیک هایی که این اتومبیل ها را تعمیر خواهند کرد می بایست سبک قدیمی را با درک پیشرفته فناوری ترکیب می کنند.

  1. مهندس زباله

طبق اعلام سازمان ملل، انسان ها هر ساله بیش از 2 میلیارد تن زباله تولید می کنند و مکان هایی که زباله خود را آن جا انباشت می کنیم در حال اتمام هستند. مهندسان زباله مسئول ارائه روش های هوشمندانه برای جمع آوری زباله در مقیاس وسیع خواهد شد و تولیدکنندگان همه چیز از اسباب بازی گرفته تا لباس و مبلمان را استخدام می کنند تا روش های کارآمد تری برای استفاده از محصولات بازیافتی خود پیدا کنند. برای کسانی که رویایی جز پاکسازی جهان ندارند، پیش زمینه ای در علم مواد و طراحی صنعتی مورد نیاز خواهد بود.

صدای شما را می‌شنویم