گزارش های مالی، به اطلاعات مالی یک شرکت گفته میشود که با سرمایه گذاران، مشتریان و سایر ذینفعان ارتباط پیدا میکند و نشان میدهند که آن شرکت در یک بازه زمانی خاص از نظر مالی چطور عمل کرده است. گزارش های مالی معمولاً به صورت سه ماهه و سالانه صادر شده و مواردی مانند ترازنامه یا صورت وضعیت مالی و صورت درآمدها یا گزارش های سود و زیان را شامل میشوند.
برای شرکتهای بزرگ، این گزارش های مالی میتوانند مفصل و پیچیده باشند. همچنین این گزارش ها برای شرکتهای دولتی و خصوصی باید مطابق با دستورالعملهای حسابداری پذیرفته شده انجام شوند. به عنوان مثال شرکتهای آمریکایی باید گزارش های مالی خود را تحت استاندارد GAAP ارائه دهند در حالی که شرکتهای بینالمللی باید از استاندارد بینالمللی IFRS استفاده کنند.
این استانداردها اصول و قوانینی را ارائه میدهند که با استفاده از آنها میتوان اطمینان پیدا کرد که گزارشهای مالی از صحت و سازگاری لازم با دادههای واقعی برخوردار هستند. اما این گزارش ها چطور میتوانند در دوران رکود مالی به کمک کسب و کارهای مختلف بیایند؟
گزارش های مالی تنها برای ارائه به سازمانهای مالیاتی مهم نیستند. بلکه شرکتها و سازمانهای کوچک و بزرگ از بررسی گزارش های مالی خود میتوانند روند پیشرفت خود را ارزیابی کرده و از این اطلاعات برای ترسیم نقشهها و اهداف آینده استفاده کنند. این که در گذشته چطور عمل کردهایم و در آینده چه فرصتها و چالشهایی پیش روی ما قرار دارند، همگی از گزارش های مالی و حسابداری قابل استخراج هستند.
گزارشهای کوتاه مدت و تجزیه و تحلیل جریان پول
همان طور که میدانید هدف از پیشبینی جریان پول، این است که بتوانیم پیشبینی کنیم که در آینده میزان نقدینگی و وضعیت مالی شرکت به چه صورت خواهد بود. این پیشبینیها به دو دسته کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم میشوند.
شما در کوتاه مدت بر اساس میزان سود و زیانها و پرداختیهای نقدی بررسی میکنید که در آینده نزدیک سهم بدهیها و داراییهای شرکت به چه ترتیب خواهد بود. پیشبینیهای کوتاه مدت در زمان رکود مالی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. یک نرم افزار حسابداری ساده این کار را برای شما انجام خواهد داد.
به این ترتیب میتوانید برای آینده نزدیک برنامه ریزی داشته باشید، خودتان را برای سر رسید پرداخت فاکتورها آماده و برای واریزیهای آینده برنامه ریزی کنید.
در مقابل، پیشبینی جریان پول به صورت بلند مدت را داریم. نرم افزارهای حسابداری و مالی به شما این امکان را میدهند که با استفاده از صورت وضعیت سود و ترازنامه، بتوانید جریان پول را در بلندمدت پیشبینی کنید. این اطلاعات مثلا به شما میگویند در یک بازه زمانی یک ساله، انتظار چه میزان فروش یا سود را میتوانید داشته باشید.
تیم مالی میتواند بعد از بررسی این اطلاعات، فرصتهای لازم برای بهبود وضعیت جریان مالی و معیارهای مجموعه را بررسی کند. یکی از اقدامات مؤثر برای حفظ هر کسب و کاری، امکان انجام برنامهریزیهای بلندمدت است که اگر به درستی انجام شود، میتواند در زمان رکود مالی برای کسب و کار شما کمک بزرگی باشد.
گزارشهای عملیاتی
جمع آوری اطلاعات مالی به تنهایی کفایت نمیکند. شما باید به این گزارشها جنبه عملیاتی بدهید. استفاده از کمک مشاوران و تحلیلگران مالی در این زمینه کاملاً ضروری است. شما در زمان رکود مالی باید بتوانید علاوه بر حفظ معیارهای کسب و کار، استراتژیهای جدید را هم پیش بگیرید.
این استراتژیها باید در جهت جبران خسارتهای وارده به دلیل کاهش میزان عرضه و تقاضا در زمان رکود اقتصادی باشند. مثلا میتوانید در یک بازار جدید سرمایهگذاری کرده یا خط تولید یک محصول جدید را راه اندازی کنید، یا حتی کارکنان خبره که تخصصهای جدید را به مجموعه شما اضافه میکنند را استخدام کنید.
اگر گزارشهای مالی به خوبی تجزیه و تحلیل شده باشند، میتوانید خطمشیهای لازم برای سناریوهای آزمایشی کسب و کار خود را به خوبی پیدا کرده، سپس میتوانید نتایج مختلف را تجزیه و تحلیل کنید تا بهترین زمان ممکن برای انجام این کار را پیدا نمایید. مثلا اگر تولیدکننده پوشاک هستید، بهتر است با شروع فصل سرما خط تولید پوشاک زمستانی جدید خود را آغاز کنید.
آگاهی از محصول و علاقهمندیهای مشتری
نرم افزارهای حسابداری علاوه بر صورتحسابهای مالی، به شما این امکان را میدهند که روی نمودارهای مختلف میزان فروش محصولات را با هم مقایسه کنید یا ببینید که در کدام روزها از ماه یا کدام ماههای سال فروش بیشتری دارید. این آمارها که تنوع بالایی دارند، به شما کمک میکنند که از میزان محبوبیت محصولات خود و همچنین علاقهمندیهای مشتریان آگاه شوید. در زمان رکود مالی، میتوانید برای محصولاتی که محبوبیت بالاتری دارند، برنامههای خاصی را اجرا کنید. مثلا همان محصولات قدیمی را با آپشن های بیشتر به بازار عرضه کنید. یا اگر میخواهید از تولید محصولاتی صرف نظر کنید، آنهایی که فروش کمتری دارند یا در این بازه زمانی مورد توجه مشتریهای قرار نمیگیرند، در اولویت قرار دارند.
با توجه به آنچه در بالا گفته شد، میتوان گفت که تمام اطلاعاتی که نرم افزارهای مالی و حسابداری در اختیار شما قرار میدهند، میتوانند با برنامه ریزی مناسب و تحلیل حرفهای، در دوران رکود اقتصادی برای شما مفید واقع شوند. این آمارها به شما کمک میکنند که کسب و کار خود و نقاط ضعف و قوت آن و همچنین مشتریان خود را بهتر بشناسید و بتوانید برای آینده دور و نزدیک برنامهریزیهای معقولانه داشته باشید. تنها به این ترتیب است که میتوانید رکود مالی را به سلامت پشت سر بگذارید.