چه تکنیک هایی می‌تواند به فروش بیشتر ما کمک کند؟

چه تکنیک هایی می‌تواند به فروش بیشتر ما کمک کند؟

تکنیک های متنوعی برای فروش و افزایش سود وجود دارند که توسط فروشندگان هوشمند و با تجربه، استفاده می‌شوند. همانطور که هر فروشنده‌ای می‌داند، فروش یک هنر است که با کسب تجربه و آزمون و خطا به دست می‌آید. هنر فروش قرار است شما را از مرز بیگانگی با مشتری، به سمت ایجاد حس راحتی با مشتریان ببرد.
برای رسیدن به چنین جایگاهی، شما نیاز به زمان و تمرین خواهید داشت. استفاده از تکنیک های مؤثر و تمرین آن‌ها، می‌تواند بخش بزرگی از یادگیری نحوه افزایش فروش باشد. در این مقاله، مهم‌ترین تکنیک های فروش که همگی آزمایش شده و جواب خود را پس داده‌اند، معرفی می‌کنیم. اما پیش از آن اجازه بدهید که تعریف دقیقی از تکنیک‌های فروش را مطرح کنیم.

 

تکنیک فروش چیست؟

تکنیک فروش یک روش برای فروش توسط یک فرد یا تیم فروشنده است که به افزایش درآمد و فروش مؤثرتر منجر می‌شود. این تکنیک ها معمولاً بر اساس تجربیات گذشته و از طریق آزمایش و خطا به دست می‌آیند. یک تکنیک فروش، می‌تواند برای هر نوع فروشی از خدمات یا کالاها مناسب باشد و البته نمی‌توان تمام فرآیند فروش را به این تکنیک ها نسبت داد.
بلکه بهتر است این‌گونه بگوییم که تکنیک‌های فروش، به شما کمک می‌کنند که قدم‌های مشخصی را در جهت افزایش فروش خود بردارید، اما میزان موفقیت در این امر به مهارت، تمرکز و ارتباطات شما نیز بستگی دارد.

در ادامه به چند تکنیک مهم و کاربردی برای افزایش سود و فروش اشاره می‌کنیم.

 

بازار خود را درک کنید

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های فروش این است که بدانید به چه کسی می‌فروشید. دانستن نام شرکت، آدرس آن و محصولات آن، برای شما کافی نیست. شما باید مشتریان خود را بشناسید، چالش‌های آن‌ها و چیزهایی که می‌تواند زندگی آن‌ها را راحت‌تر کند، مورد توجه قرار دهید.
همچنین باید بدانید که به غیر از شما، چه کسانی دیگری در آن بیرون در حال رقابت با شما هستند؟ میزان رقابت چقدر است و برای پیشی گرفتن از آن‌ها به چه راه‌حل‌هایی نیاز دارید؟ این تکنیک باید نهایتاً به پیدا کردن راه‌حل‌های خلاقانه‌ای بینجامد که شما را از رقبایتان متمایز کند.

 

مشتری خود را به یک قهرمان بدل کنید

تحقیقات نشان می‌دهند که داستان‌ها می‌توانند اثرات قدرتمندی بر تغییر رفتار داشته باشند. منظور از داستان، تعریف قصه نیست، بلکه منظور این است که برای مشتری خود، یک سفر خرید خلق کنید. سفر خرید شما البته دارای یک قهرمان است و این قهرمان مشتری است.
شما تنها نقش یک مربی را ایفا می‌کنید. به عنوان مربی در این سفر، باید بتوانید به قهرمان نشان دهید که مشکلاتی که با آن‌ها روبرو است را درک می‌کنید. سپس با خردمندی، بینش جدیدی به او ببخشید و نشان دهید که چطور محصولات شما می‌توانند مشکل او را حل کنند.
به این ترتیب، قهرمان داستان را به سمت انجام یک واکنش سوق می‌دهید. قهرمان شما با اعتماد به نفسی که پیدا کرده است، تمایل پیدا می‌کند که از راهبردهای شما استفاده کند. در نهایت، داستان شما باید به گونه‌ای پایان بپذیرد، که مشتری قهرمان اصلی باشد، نه شما. هر چند بسیاری از فروشندگان، با تأکید بر خود، تلاش می‌کنند نشان دهند که آن‌ها حلال اکثر مشکلات هستند، در حالی که باید به نحوی به مشتری برخورد کنید که حس کند او کسی است که با انتخاب محصولات شما، به مشکلاتش پایان داده است. در این صورت نه تنها فروش بیشتری را تجربه خواهید کرد، بلکه مشتریان وفادار بیشتری را نیز خواهید داشت.

 

صبح زود یا بعد از ظهر تماس بگیرید

اگر زمانی که با مشتری تماس می‌گیرید، مناسب باشد، احتمال اینکه با پاسخ مثبت روبرو شوید، بیشتر است. این زمان بسته به نوع شغل و سبک زندگی مشتریان شما می‌تواند متفاوت باشد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که بهترین زمان برای تماس معمولاً بین 8 تا 9 صبح و ساعت 4 تا 5 بعد از ظهر است. چرا که معمولاً افراد در اول صبح یا پایان روز کاری، حال و هوای بهتری دارند و مذاکره با آن‌ها بهتر پیش می‌رود.

 

کمتر صحبت کنید و بیشتر گوش بدهید

یکی از دلایلی که بیشتر ما نسبت به خرید از فروشندگان و بازاریاب‌ها محتاطانه عمل می‌کنیم، این است که این افراد معمولا فشار زیادی روی ما ایجاد می‌کنند. هرچند این روش گاهی می‌تواند منجر به افزایش فروش شود، اما نمی‌توان آن را به عنوان یکی از بهترین تکنیک های فروش دانست. در عوض، بهتر است به جای آن که مداوم صحبت کنید، کمی به مشتری گوش بدهید.
گوش دادن به سؤالات، تردیدها و نگرانی‌های مشتری، می‌تواند به شما کمک کند که تعامل بهتری با وی داشته باشید و مشتری نیز در پایان گفتگو بیشتر به شما اعتماد خواهد کرد. نیازی به یادآوری نیست که افزایش اعتماد، به افزایش سود منجر خواهد شد.

 

از نیازها و راه‌حل‌ها صحبت کنید

مردم دلایل عملی را دوست دارند که به آن‌ها می‌گویند چرا باید پول خود را صرف خدمات یا کالاهایی بکنند که نمی‌شناسند. اگر شما یک راه‌حل مناسب ارائه دهید، به احتمال زیاد آن‌ها به شما گوش فرا می‌دهند.
این کار از طریق گوش دادن به مشتری حاصل می‌شود. هر چه بیشتر با نگرانی‌ها و دغدغه‌های مشتریان خود آشنا باشید، می‌توانید بفهمید که کدام ویژگی‌های محصول برای آن‌ها ارزشمندتر است و آن‌ها از آن سود بیشتری می‌برند. این کار باعث می‌شود که مشتری‌ها متوجه شوند که چرا در عمل این محصول می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد.

 

از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

هزاران و میلیون‌ها مشتری بالقوه در نقاط مختلف دنیا وجود دارند که از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توانند با شما آشنا شوند. اگر برای افزایش سود و فروش خود از شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنید، دامنه مشتریان خود را محدود می‌کنید. رسانه‌های اجتماعی و فروش آنلاین، یکی از تکنیک های فروش مدرن هستند که باید تجارت خود را با آن‌ها وفق دهید.

رقابت در صنعت فروش بسیار بالا است و شما برای رسیدن به موفقیت، باید از هر فرصتی استفاده کنید. خبر خوب این است که هنوز هم بسیاری از فروشندگان برای افزایش فروش خود از تکنیک های فروش قدیمی و منسوخ شده استفاده می‌کنند که در بیشتر مواقع، جواب نمی‌دهد.
تکنیک هایی که در این مقاله معرفی کردیم، تکنیک های عملی هستند که می‌توانند به شما در افزایش فروش کمک کنند. بنابراین زمان بعدی که می‌خواهید با یک مشتری مذاکره کنید، سعی کنید این تکنیک ها را امتحان کنید تا تأثیرات مثبت آن‌ها را در عمل درک نمایید.

صدای شما را می‌شنویم