
معجزه طراحی بوم مدل کسب و کار در موفقیت شما (قسمت دوم)
مزایای تابلوی طراحی کسب و کار:
- همسوسازی اعضای تیم رهبری در شکل دادن یک برنامه می باشد، این تابلو به همه اعضا کمک می نماید تا اهمیت نقش خود و وابستگی های متقابل را درک نمایند و حتی مانع از سوء تفاهم ها می شود.
- کمک به ارزیابی سرمایه گذاران.
- شفاف سازی مدل کسب و کار.
- همسویی کارکنان کلیدی در تعیین اهداف مشترک و اولویت های استراتژیک.
- شناسایی مدل کسب و کار فعلی و نوآوری در آن.
- ساختاردهی مجدد به زنجیره ارزش.
انواع الگوهای مدل کسب و کار:
- مدل های کسب و کار تفکیکی
- مدل های کسب و کار دنباله دار
- پلتفرم های چندوجهی
- رایگان
- مدل های کسب و کار باز
>مدل کسب و کار تفکیکی به 3 دسته تقسیم می شود: کسب و کارهای ارتباط با مشتری، کسب و کارهای نوآوری محصول و کسب و کارهای زیرساختی.
کسب و کار ارتباط با مشتری :
بخش های مشتری : تمرکز بر مشتری.
ارتباط با مشتری : ارتباط قوی( جذب + حفظ).
کانال ها : کانال های قوی.
جریان های درآمدی : با ارائه دامنه وسیعی از محصولات و بر اساس اعتماد مشتری، درآمد ایجاد نماید، هدف کسب سهم بالایی از مخارج مشتری است.
ارزش پیشنهادی : به شدت خدمت محور.
فعالیت های کلیدی : جذب و حفظ مشتری.
منابع کلیدی : پایگاه مشتریان ثبت شده(پایگاه مشتری و اعتماد مشترکین که طی سالها بدست آمده سرمایه و منابع کلیدی هستند).
شرکای کلیدی : نوآوری محصول و خدمت و همچنین مدیریت زیرساخت توسط طرف های سوم ارائه می شود.
ساختار هزینه : جذب و حفظ مشتری هزینه های اصلی می باشند( مخارج برند سازی و بازاریابی)
کسب و کار نوآوری محصول :
بخش های مشتری : بازار تجاری(B2B) و بازار مصرف کننده ( B2C)
جریان های درآمدی : درآمد بسیار بالا(به دلیل خاص بودن کالا).
ارزش پیشنهادی : نوآوری محصول و خدمت.
فعالیت های کلیدی : تحقیق و توسعه و همچنین جذب نخبگان.
منابع کلیدی : افراد خلاق.
ساختار هزینه : حقوق بالا پرسنل(نخبگان)
کسب و کار زیرساختی :
بخش های مشتری : ارائه خدمات به مشتریانی که خودشان دارای کسب و کار هستند.
جریان های درآمدی : درآمد بر پایه حاشیه سود کم و حجم بالای فروش.
فعالیت های کلیدی : توسعه و حفظ زیرساخت.
منابع کلیدی : مقیاس و حجم بالا.
ساختار هزینه : هزینه های ثابت بالا می باشد که از طریق مقیاس و حجم بالا اهرمی عمل می کنند.
الگوی دنباله دار:
تمرکز بر تعداد زیادی از محصولاتی که به میزان اندکی به فروش می روند.
بخش های مشتری : تمرکز بر روی مشتریان خاص و محدود.
کانال ها : مدل های کسب و کار دنباله دار بر اینترنت به عنوان کانال ارتباط با مشتری متکی هستند.
جریان های درآمدی : فروش کم از تعداد زیادی از اقلام (تبلیغات، فروش محصول، حق عضویت مشترکین)
ارزش پیشنهادی : حیطه وسیعی از اقلام کم فروش که ممکن است به همراه محصولات پرفروش موجود باشند.
فعالیت های کلیدی : توسعه، نگهداری و کسب و تولید محتوای خاص با مخاطب محدود.
منابع کلیدی : پلتفرم.
شرکای کلیدی : فراهم کنندگان محتوای خاص با مخاطب محدود.
ساختار هزینه : توسعه و مدیریت پلتفرم.
پلتفرم های چندوجهی :
دو یا چند گروه مجزا و به هم وابسته از مشتریان را دور هم جمع می نماید و نقش واسطه را ایفا می کند، ارزش آفرینی پلتفرم چندوجهی از طریق مرتبط نمودن گروه ها است.(مانند گوگل) قلب مدل کسب و کار گوگل ارزش پیشنهادی آن یعنی تبلیغات هدفمند است.
مدل کسب و کار گوگل :
بخش های مشتری : تبلیغ کنندگان، وب گردها، سازندگان محتوا.
جریان های درآمدی : مزایده های کلید واژه.
ارزش پیشنهادی : تبلیغات هدفمند، جستجوی رایگان، فرصت کسب درآمد از محتوا.
فعالیت های کلیدی : مدیریت پلتفرم، مدیریت خدمات، گسترش دسترسی.
منابع کلیدی : پلتفرم جستجو(جستجوی وب، گوگل ادز، ادسنس)
سه الگوی مدل کسب و کار رایگان :
- پیشنهاد رایگان بر اساس پلتفرم های چند وجهی بر پایه تبلیغات.
- خدمات مقدماتی رایگان به همراه خدمات تکمیلی انتخابی (فریمیوم).
- مدل طعمه و شکار(ارائه یک پیشنهاد رایگان یا ارزان قیمت جهت ترغیب مشتریان برای تکرار خرید).
الگوی رایگان بر اساس تبلیغات، به زبان مدل کسب و کار، شکل خاصی از الگوی پلتفرم چندوجهی است.
مدل های کسب و کار باز:
خارج به داخل : بهره برداری از ایده های بیرونی در درون شرکت.
داخل به خارج : ارائه ایده ها یا سرمایه های بدون استفاده داخل شرکت به طرف های بیرونی.
6 تکنیک طراحی مدل کسب و کار:
بینش مشتری، ایده پردازی، تفکر تصویری، نمونه سازی، قصه گویی و سناریوها.
توضیح هر 6 تکنیک طراحی مدل کسب و کار در مقالات بعدی حضورتان ارائه خواهد شد.
مقالات مرتبط: