معجزه طراحی بوم مدل کسب و کار در موفقیت شما (قسمت سوم)

معجزه طراحی بوم مدل کسب و کار در موفقیت شما (قسمت سوم)

طراحی مدل بوم کسب و کار بر اساس تکنیک بینش مشتریان:

زمانی که در طراحی مدل کسب وکار، به مدل از دیدگاه مشتریان نگاه کنید فرصت های جدیدی کشف خواهید نمود.
در واقع نوآوری موفق نیازمند درک عمیقی از مشتریان شامل محیط، قواعد روزمره، دغدغه ها و علایق آن ها در زندگی است.
نقشه شناخت مشتری تهیه نمایید، چرا که تشخیص ویژگی های مشتری، فرایند طراحی یک ارزش پیشنهادی بهتر، کانال های مناسب تر دسترسی به مشتری و ارتباط بهتر با مشتریان را راهبری می کند و این امکان را برای شما ایجاد می کند تا بدانید مشتری برای چه چیزی مایل به پرداخت پول است.

طراحی مدل کسب و کار بر اساس تکنیک ایده پردازی:

ایده پردازی فرآیند خلاق برای تولید تعداد زیادی ایده در زمینه مدل کسب و کار و غربال نمودن بهترین های آنها می باشد.
ایده پردازی طی دو مرحله صورت می گیرد، مرحله اول تولید ایده، که به کمیت اهمیت می دهد و مرحله دوم تلفیق ایده ها، که طی آن جهت دستیابی به تعدادی گزینه مطلوب، ایده های اولیه مورد بحث واقع شده، با هم ترکیب می شوند و تعداد آنها کم می شود.

چهار کانون برای نوآوری در مدل های کسب و کار:

بر اساس منبع، براساس پیشنهاد، براساس مشتری و براساس منابع مالی.
نوآوری بر اساس منابع ریشه در زیر ساخت ها یا مشارکت های موجود سازمان دارد که به دنبال توسعه یا تحول مدل کسب و کار است.
نوآوری بر اساس پیشنهاد شامل خلق ارزش های پیشنهادی جدید است که سایر اجزا سازنده را تحت تاثیر قرار می دهد.
نوآوری بر اساس مشتری بر پایه نیازهای مشتری، در دسترس بودن و بالا بردن میزان راحتی شکل می گیرد.
نوآوری بر اساس تامین مالی، ساز و کارهای قیمت گذاری یا ساختارهای کاهش هزینه و منجر به تغییر در سایر اجزای مدل کسب و کار می شود.
نوآوری های چندگانه توسط چندین کانون ایجاد می شوند و تاثیر فراوانی بر چندین جز سازنده مدل کسب و کار دارند.

طراحی مدل کسب و کار بر اساس تکنیک تفکر تصویری:

تفکر تصویری با بهره گیری از برخی ابزارها شامل تصاویر، یادداشت های برچسبی، طرح های اولیه و نمودارها  ارزش افزوده فراوانی برای فرایندهای استراتژیک به همراه دارد و مدل کسب و کار را کاملا ملموس می نماید.
از آنجایی که یادداشت های برچسبی به راحتی قابلیت افزودن، برداشتن و انتقال آسان بین اجزای سازنده مدل کسب و کار را دارد به هدایت گر بحث های استراتژیک تبدیل می شوند.
تابلوی طراحی مدل کسب و کار یک زبان تصویری مشترک است که علاوه بر ایجاد یک نقطه مرجع مشترک از تبادل ایده به شدت پشتیبانی نموده و با ارتقای سطح گفتگو، یکپارچگی تیمی را افزایش می دهد. مصور سازی مدل های کسب و کار در قالب یک گروه، موثرترین روش جهت دستیابی به درک مشترک است.
هنگامی که ایده ها روی تابلوی طراحی مدل کسب وکار قرار می گیرند، موجب ظهور ایده های جدیدتر می شوند.
مدل تصویری در اندیشیدن در مورد تاثیر نظامند تغییر یک یا چند جزء مدل کسب و کار به ما کمک می کند.
استفاده از تصاویر به جای کلمات، ایده را قوی تر نشان می دهد، چرا که افراد توسط تصاویر سریع تر به شناخت می رسند.

طراحی مدل کسب و کار بر اساس تکنیک نمونه سازی:

این تکنیک در مورد نوآوری در مدل کسب و کار با ساخت نمونه از مدل کسب و کار کمک می کند تا درک بهتری از گزینه های ممکن پیدا کنیم، نمونه سازی به دنبال کاوش ایده های جدید است.
در مجموع نمونه سازی از مدل کسب و کار از یک الگوی ذهنی که به اصطلاح نگرش طراحی نامیده می شود پیروی می کند.

 

معجزه طراحی بوم مدل کسب و کار در موفقیت شما

طراحی مدل کسب و کار بر اساس تکنیک قصه گویی:

قصه گویی ابزار قدرتمندی است که توان ملموس ساختن مدل های کسب و کار جدید را دارد.
تابلوی طراحی مدل کسب و کار در ترسیم و تحلیل مدلی جدید کمک می نماید، قصه گویی در زمینه انتقال اثربخش مفهوم مدل کمک می نماید.
از انجایی که قصه های خوب شنوندگان را مشتاق می سازد، قصه ابزاری ایده آل برای فراهم نمودن امکان گفتگوهای عمیق در مورد مدل کسب و کار و منطق دربرگیرنده آن می باشد.
قصه گویی روشی جذاب برای ارائه سریع یک ایده مفصل، قبل از ورود به جزئیات آن می باشد. در کل قصه روشی ایده آل برای معرفی ایده و مدل کسب و کار، قبل از ارائه طرح کسب و کار کامل است.
گفتن قصه در مورد اینکه مدل کسب و کار ما چگونه مشکل مشتری را برطرف می نماید، روش روشنی برای معرفی ایده ما به مخاطبین است.
ضمنا قصه در مقایسه با منطق، افراد را بیشتر بر می انگیزد. هدف از قصه گویی معرفی مدل کسب و کار جدید به روشی ملموس است.
دو رویکرد متفاوت برای قصه گویی شامل: دیدگاه مشتری / دیدگاه سازمانی

مدل کسب و کار در قالب قصه ای از دیدگاه مشتری:

مشتری را به عنوان شخصیت اصلی در نظر گرفته و قصه را از دیدگاه مشتری بیان کنید و بعد چگونگی ارزش آفرینی برای مشتری توسط سازمان خود را بیان کنید.

مدل کسب و کار در قالب قصه ای از دیدگاه سازمانی:

مدل کسب و کار در قالب قصه ای از دیدگاه کارمند به عنوان شخصیتی که چرایی کارکرد مناسب مدل کسب و کار را نشان می دهد.
در کل قصه ها تکنیکی فوق العاده برای از بین بردن مرزهای بین واقعیت و تخیل است که مخاطبان را با خود به آینده می برد. بعضی وقت ها نقش قصه فقط به چالش کشیدن وضعیت موجود سازمان است.
زمانی که سازمان نسبت به چگونگی تکامل چشم انداز رقابتی خود ایده های مستحکمی دارد در این حالت، هدف قصه نشان دادن این موضوع است که چگونه مدل کسب و کار جدید برای کمک به سازمان برای رقابت در فضای جدید دارای تناسب ایده آل است.

طراحی مدل کسب و کار با  تکنیک سناریو:

نقش اصلی سناریوها، آگاه سازی فرایند توسعه مدل کسب و کار از طریق بیان جزئیات و مشخص نمودن فضای طراحی است. سناریوها قوه خلاقیت را تحریک نموده و افراد را به آینده می برند.

سناریو مبتنی بر مشتری :

این سناریو موقعیت مشتری را تشریح می کند که چگونه محصولات یا خدمات مورد استفاده قرار می گیرد؟
کدام مشتریان از آن ها استفاده می کنند؟
مشکلات، علایق و اهداف مشتریان چیست؟
باید بررسی کنیم که آیا یک مدل کسب و کار یکسان برای ارائه خدمت به تمامی بخش ها کفایت می کند یا باید برای هر بخش مشتری مدل را تطبیق دهیم.
مناسب ترین کانال توزیع کدام است؟
برقراری چه روابطی مهم است؟
مشتریان برای چه راهکارهایی تمایل به پرداخت پول دارند؟

سناریو مبتنی بر مشتری با تشریح موقعیتی خاص در واقع بینش مشتریان را ملموس می سازد.
سناریو بعدی به توصیف محیط های محتمل آتی که مدل کسب و کار در آن ها رقابت می کند می پردازد و آینده های ممکن با جزئیات واقعی را به تصویر می کشد و افراد را وادار به اندیشیدن در مورد چگونگی تکامل مدل کسب و کار تحت شرایط مختلف می کند و کمک می کند تا برای آینده آماده شویم.
سناریوها ابزار فکری برای کمک به اندیشیدن در مورد مدل های کسب و کار آتی است.  سناریوها توانایی تفکر متفاوت وغیرمتداول را که در توسعه مدل های کسب و کار نوآورانه به راحتی قابل حصول نیست تقویت می کند.
ترکیب سناریوها :
هدف از ترکیب سناریوها با تلاش های مربوط به نوآوری در مدل کسب و کار کمک به سازمان جهت آمادگی برای مواجه با مسائل در آینده است.

مقالات مرتبط:

 

 

نظرات کاربران
فروشگاه اینترنتی
مشاوره فروش +21 22221142
پشتیبانی آنلاین و تلفنی 02123067
درخواست پشتیبانی آنلاین