در این بخش تکنیکهایی را مرور میکنیم که به طراحی بهتر بوم مدل کسب و کار کمک میکنند. 6 تکنیکی که در ادامه بررسی میکنیم عبارتند از:
بینش مشتری، ایدهپردازی، تفکر تصویری، نمونهسازی، قصهگویی و سناریو
طراحی مدل کسب و کار با تکنیک بینش مشتری
در این تکنیک باید هنگام ارزیابی کسب و کارتان، دیدگاه مشتری را در نظر بگیرید. زمانی که در طراحی مدل کسب و کار، به مدل از دیدگاه مشتریان نگاه کنید، فرصتهای جدیدی کشف خواهید نمود. در واقع نوآوری موفق نیازمند درک عمیقی از مشتریان شامل محیط، قواعد روزمره، دغدغهها و علایق آنها در زندگی است.
نقشه شناخت مشتری را تهیه نمایید؛ چرا که تشخیص ویژگیهای مشتری، فرایند طراحی یک ارزش پیشنهادی بهتر، کانالهای مناسبتر دسترسی به مشتری و ارتباط بهتر با مشتریان را راهبری میکند و این امکان را برای شما ایجاد میکند تا بدانید مشتری در ازای چه چیزی حاضر به پرداخت پول است.
طراحی مدل کسب و کار بر اساس تکنیک ایدهپردازی
ایدهپردازی فرآیند خلاق برای تولید تعداد زیادی ایده در زمینه مدل کسب و کار و غربال نمودن بهترینهای آنها است.
ایدهپردازی طی دو مرحله صورت میگیرد، مرحله اول تولید ایده، که به کمیت اهمیت میدهد و مرحله دوم تلفیق ایدهها، که طی آن جهت دستیابی به تعدادی گزینه مطلوب، ایدههای اولیه مورد بحث واقع شده، با هم ترکیب میشوند و تعدادی از آنها انتخاب میشود.
طراحی مدل کسب و کار بر اساس تکنیک تفکر تصویری
تفکر تصویری با بهرهگیری از برخی ابزارها شامل تصاویر، یادداشتهای برچسبی، طرحهای اولیه و نمودارها، ارزش افزودهی فراوانی برای فرایندهای استراتژیک به همراه دارد و مدل کسب و کار را کاملا ملموس مینماید.
از آنجایی که یادداشتهای برچسبی به راحتی قابلیت افزودن، برداشتن و انتقال آسان بین اجزای سازنده مدل کسب و کار را دارد، به هدایتگر بحثهای استراتژیک تبدیل میشوند.
تابلوی طراحی مدل کسب و کار یک زبان تصویری مشترک است که علاوه بر ایجاد یک نقطه مرجع مشترک، از تبادل ایده به شدت پشتیبانی نموده و با ارتقای سطح گفتگو، یکپارچگی تیمی را افزایش میدهد. مصورسازی مدلهای کسب و کار در قالب یک گروه، موثرترین روش جهت دستیابی به درک مشترک است.
هنگامی که ایدهها روی تابلوی طراحی مدل کسب و کار قرار میگیرند، موجب ظهور ایدههای جدیدتر میشوند. استفاده از تصاویر به جای کلمات، ایده را قویتر نشان میدهد، چرا که افراد توسط تصاویر، سریعتر به شناخت میرسند.
طراحی مدل کسب و کار بر اساس تکنیک نمونهسازی
این تکنیک با ساخت نمونه از مدل کسب و کار کمک میکند تا درک بهتری از گزینههای ممکن پیدا کنیم، نمونهسازی به دنبال کاوش ایدههای جدید است.
در مجموع نمونهسازی از مدل کسب و کار از یک الگوی ذهنی که به اصطلاح نگرش طراحی نامیده میشود، پیروی میکند.
طراحی مدل کسب و کار بر اساس تکنیک قصهگویی
قصهگویی ابزار قدرتمندی است که توان ملموس ساختن مدلهای کسب و کار جدید را دارد.
تابلوی طراحی مدل کسب و کار در ترسیم و تحلیل مدلی جدید و قصهگویی در زمینه انتقال اثربخش مفهوم مدل کمک مینماید.
از آنجایی که قصههای خوب شنوندگان را مشتاق میسازد، قصه ابزاری ایدهآل برای فراهم نمودن امکان گفتگوهای عمیق در مورد مدل کسب و کار و منطق دربرگیرنده آن است.
قصهگویی روشی جذاب برای ارائه سریع یک ایده مفصل، قبل از ورود به جزئیات آن است. در کل قصه روشی عالی برای معرفی ایده و مدل، قبل از ارائه طرح کامل کسب و کار است.
قصهگویی در مورد اینکه مدل کسب و کار ما چگونه مشکل مشتری را برطرف مینماید، روش روشنی برای معرفی ایده ما به مخاطبان است.
قصهگویی میتواند با دو رویکرد متفاوت انجام شود: دیدگاه مشتری و دیدگاه سازمانی
طراحی مدل کسب و کار در قالب قصهگویی از دیدگاه مشتری
در این رویکرد، مشتری را به عنوان شخصیت اصلی در نظر گرفته و قصه را از دیدگاه مشتری بیان میکنیم و بعد در مورد چگونگی ارزشآفرینی برای مشتری توسط سازمان خود صحبت میکنیم.
طراحی مدل کسب و کار در قالب قصهگویی از دیدگاه سازمانی
در این رویکرد، مدل کسب و کار در قالب قصهگویی از دیدگاه کارمند به عنوان شخصیتی که چرایی کارکرد مناسب مدل کسب و کار را نشان میدهد، بیان میشود.
در کل قصهها تکنیکی فوقالعاده برای از بین بردن مرزهای بین واقعیت و تخیل است که مخاطبان را با خود به آینده میبرد. بعضی وقتها نقش قصه فقط به چالش کشیدن وضعیت موجود سازمان است.
در شرایطی که سازمان نسبت به چگونگی تکامل چشمانداز رقابتی خود ایدههای مستحکمی دارد، هدف قصه نشان دادن این موضوع است که چگونه مدل کسب و کار جدید برای کمک به سازمان به منظور رقابت در فضای جدید، دارای تناسب ایدهآل است.
طراحی مدل کسب و کار با تکنیک سناریو
نقش اصلی سناریوها، آگاهسازی فرایند توسعه مدل کسب و کار از طریق بیان جزئیات و مشخص نمودن فضای طراحی است. سناریوها قوه خلاقیت را تحریک نموده و افراد را به آینده میبرند.
سناریو مبتنی بر مشتری
این سناریو با تشریح موقعیت مشتری، نشان میدهد که چگونه محصولات یا خدمات مورد استفاده قرار میگیرد.
- کدام مشتریان از آنها استفاده میکنند؟
- مشکلات، علایق و اهداف مشتریان چیست؟
باید بررسی کنیم که آیا یک مدل کسب و کار یکسان برای ارائه خدمت به تمامی بخشها کفایت میکند یا باید برای هر بخش مشتری مدل را تطبیق دهیم.
- مناسبترین کانال توزیع کدام است؟
- برقراری چه روابطی مهم است؟
- مشتریان برای چه راهکارهایی تمایل به پرداخت پول دارند؟
سناریو مبتنی بر مشتری با تشریح موقعیتی خاص در واقع بینش مشتریان را ملموس میسازد.
سناریوی بعدی به توصیف محیطهای محتمل آتی که مدل کسب و کار در آنها رقابت میکند میپردازد و آیندههای ممکن با جزئیات واقعی را به تصویر میکشد و افراد را وادار به اندیشیدن در مورد چگونگی تکامل مدل کسب و کار تحت شرایط مختلف میکند و کمک میکند تا برای آینده آماده شویم.
سناریوها ابزار فکری برای کمک به اندیشیدن در مورد مدلهای کسب و کار آتی است. سناریوها توانایی تفکر متفاوت و غیرمتداول را که در توسعه مدلهای کسب و کار نوآورانه به راحتی قابل حصول نیست تقویت میکند.